fredag 18 mars 2011

Arlas limekyckling

Gårdagens middag blev limekyckling från Arlas receptsamling efter ett tips av Marice på facebook. Snabbt, enkelt och mycket gott. Fanny åt massor och grannens tjej på 4 år åt också bra, liksom Peter, så detta kommer göras igen. Jag tyckte dock att såsen var lite tam så jag lade till lite sambal oelek och kycklingfond med gott resultat. Jag serverade rätten till färsk pasta, men kan tänka mig att den är riktigt god till couscous eller bulgur också, men det är inte lika uppskattat här hemma så jag körde på ett säkert kort!

Limekyckling
Foto: Arla.se
(var för glupsk så jag glömde fota min mat...)

Limekyckling
4 port

4 kycklingfiléer
salt & peppar
1 lime
2 dl vatten
2 burkar creme fraiche
1 hönsbuljongtärning
2 tsk soja
2 msk honung
1 tsk sambal oelek
2 msk kycklingfond

Dela kycklingfiléerna på längden. Stek i smör, ca 4 minuter per sida, salta och peppra. Riv skalet av limen och pressa ur saften, häll på kycklingen. Vispa ihop övriga ingredienser till en sås och häll över kycklingen. Låt puttra under lock några minuter, medan pastan eller riset kokar.
Se, snabbt, gott och enkelt! :)

Inga kommentarer: