fredag 11 mars 2011

Tidig butterkaka

Kakan innan gräddning!

Tidig morgon blev det, precis som jag sa, fast dock inte liiika tidigt som jag trodde. 05.30 vaknade Fanny imorse, så det blev ju nästan sovmorgon... :-/
Hur som helst så satte jag igång med att baka en butterkaka efter Kryddburkens recept. Själva bakandet gick snabbt och enkelt, men det tog tid ändå, för degen skulle först jäsa 45 minuter och sen 30 minuter och så gräddas 1 timme... Men det var det värt, tyckte jag iallafall... Här har ni receptet! :)

Butterkaka
25 g jäst
2 dl mjölk
1 krm kardemumma
0,5 dl flytande honung
50 g smör
6-8 dl vetemjöl

Fyllning:
50 g smör
2 tsk vaniljsocker
1 msk marsánkrämspulver
0,5 dl strösocker

2-2,5 dl marsánkräm
pärlsocker

Smula jästen i en degbunke, gärna maskin. Ljumma mjölken tillsammans med kardemumman i en kastrull. Rör ut jästen i mjölken, tillsätt honungen och smöret. Arbeta in det mesta av mjölet i degen. Arbeta ca 10 minuter till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt ca 45 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut till en rektangel, ca 50-60 cm bred och 15-20 cm hög. Blanda samman ingredienserna till fyllningen och bred över hela rektangeln. Rulla ihop från långsidan på samma sätt som när man gör vanliga bullar.
Klä botten på en form med avtagbar kant med ett bakplåtspapper. Ringla rullen till en stor bulla och lägg i formen. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Skär ett snitt mitt i rullen, nästan ända ner, från längst ut på rullen och ända in. Fyll skåran med marsánkräm, använd gärna sprits. Strössla kakan med pärlsocker och grädda sedan i 1 timma i 175 grader, mitt i ugnen.
Garnera den färdiggräddade kakan med sockerglasyr på 3/4 dl florsocker och en gnutta vatten.
Avnjut med kall mjölk! :)