söndag 10 april 2011

Citronmarängrutor

Fredag kväll led jag av tristess efter att ha varit hemma hela dagen med sjukt barn och sjuk sambo så jag var bara tvungen att baka någonting. Eftersom jag hade massor med ägg som började passera sitt bäst-före-datum och ett par lite halvtaskiga citroner i fruktskålen passade det ju ypperligt med en långpanna citronmarängrutor. Receptet hittade jag på en av mina favoritbloggar BakeCake. Jag gjorde dock en liten miss när jag skulle mäta upp bakpulvret; jag hade så lite kvar i burken så jag fick bara upp ungefär halva teskedsmåttet varje gång, så jag tappade räkningen... :-0 Sen tänkte jag det var bättre att ta lite för mycket än för lite så den inte blev degig... Och det blev den absolut inte, den blev mycket hög och lite torr kanske, för jag gräddade den några minuter längre eftersom jag såg den vart hög och var rädd den inte skulle bli genomgräddad, var ju lite svårt känna efter när man hade marängen på... Men kakan smakade friskt och härligt av citronen och med en god brytning med den söta marängen ovanpå. Ska definitivt göras igen, på rätt sätt och så kanske man kan servera den lite som en paj med lättvispad grädde och solvarma jordgubbar till...


Citronmarängrutor
250 g rumstempererat smör
3 dl strösocker
2 citroner - saften från båda och finrivet skalet av den ena
3 ägg
3 äggulor (spara vitorna till marängen)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Marängen:
3 äggvitor
1,5 dl strösocker

Vispa smöret och sockret. Vispa sedan i citronskal och saft samt ägg och äggulor. Blanda mjöl och bakpulver i en skål och vänd sedan ner det i smeten. Häll upp smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna, 30x24 cm.
Vispa äggvitorna i en separat skål. Vispa i sockret och vispa till en blank, seg marängsmet. Bred marängen över kakan och grädda i 175 grader, längst ner i ugnen, ca 30-35 minuter.
Låt svalna och skär i rutor.