tisdag 19 april 2011

Leilas Raspberry Cupcakes

När jag steg upp igår eftermiddag ilade jag iväg till dagis och hämtade Fanny och sen lika fort hem igen för att laga middag - en enkel ugnspannkaka fick det bli! :) Medan den gräddades i ugnen ville Fanny baka och tog på sig sitt förkläde så då passade vi på att baka Leilas Raspberry Cupcakes så jag kunde bjuda på nåt gott fika på jobbet. Jag provsmakade dessa cupcakes hos Martina och dom var så goda så jag var tvungen testa dom. Fast jag förstår inte varför frostingen blir så lös... På bilden i receptboken ser den mycket tjockare ut... Fast dom vart god ändå, fast inte särskilt snygga... Här kommer receptet från Leilas - a piece of cake!

Raspberry Cupcakes
ca 12-15 st

3 ekologiska ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
(skal och saft av en citron) detta uteslöt jag...
3 dl färska eller frysta hallon

Frosting:
3 dl florsocker
150 g Philadelphiaost
1,5 dl färska eller frysta hallon

Garnering:
färska hallon

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i mjölken och blanda ner i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner i smeten. (Blanda i rivet skal och saft från en citron). Vänd försiktigt ner hallonen. Placera ut muffinsformar på en plåt och fyll till 2/3. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter. Låt svalna. Rör flosocker och ost till frostingen krämigt. Vänd försiktigt ner hallonen. Bred på dom avsvalnade muffinsen och garnera med hallon.
Njut!

1 kommentar:

Sweet Passion sa...

Hej,jag har också provat på att göra dessa,och blev också löst,men då för att jag använde frusna hallon,så ett måste är färska för att de ska bli så bra som möjligt.Och använde du frysta hallon så blir det mer vattnigt i frostingen,och behövs då mer florsocker för att få den mer fast.det är bara att pröva sig fram.Vad kul att du har min blogg på länken favoritbloggar.Blev jätteglad nu.Om du undrar något så tveka inte och fråga.