måndag 23 maj 2011

Kalas i 3 dygn!

Paketöppning mest hela dagen lång. Med på bilden är också min söta kusin Saga!

Nu är det äntligen kalasat färdigt för denna gång! Phu! :) Givetvis är det jätteroligt och trevligt med kalas, men tröttsamt är det också. Vi började på lördagen vid 11-tiden då första gästerna kom och sista gästerna för den dagen gick hem 23.30... :) Sen hade vi även gäster på söndagen och dessutom middagsbjudning för Peters släktingar. Sen hann vi också vara på Mejas kalas på söndagen. Och idag har vi varit på min mormor Irmas kalas. Så i tre dygn har det ätits tårta och fikats en hel del... Behöver jag tillägga att jag är lite less på fika? Fast vid närmare eftertanke skulle det nog kunna slinka ner ett par chokladbollar ikväll med en kopp te i soffan innan jag slocknar... :)

Fikat! Här bara enstaka exemplar av varje sort då jag fyllde på hela dagen lång...


Ett leksakshus i plast fick Fanny i present av sina kusiner Anna och Elin. Det är väldigt uppskattat och hon trivs med alla sina dockor i huset!


Mina två sista bakverk till kalaset var havreflarn med smörkräm emellan samt cake pops. Havreflarnen blev helt okej och rätt så gulliga med rosafärgad smörkräm som fyllning. Men cake popsen vart inte alls nå goda... Receptet hade jag hittat i en receptsamling som man kunnat köpa tillsammans med aftonbladet några onsdagar på raken för ett tag sedan. Just denna bok hette "Baka med barn" och det stod att just det receptet garanterat skulle göra succé på ett barnkalas - och visst ungarna tyckte dom var fina och roliga, men ingen tyckte om dom och det kan jag hålla med om... Det var en sorts chokladkaka man bakade först och sen smulade sönder den tillsammans med Philadelphiaost och slutligen doppade bollarna i vit choklad och garnerade dom... Men fy vad dålig dom var! Smakade som surt av osten och konsistensen var som svampig... Kommer definitivt inte att göra dom igen! Däremot kommer jag göra cake pops med annat innehåll, typ med ballerina eller nåt för det var riktigt roligt och så blev det så fint! :)



Dom snygga men i stort sett oätliga cake popsen...

Havreflarnsreceptet kommer iallafall här! :)

Havreflarn med smörkräm emellan
ca 18 dubbla

2 dl havregryn
150 g smör
2 dl strösocker
0,5 dl sirap
0,5 dl mjölk
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker

Smörkräm:
100 g smör
2 dl florsocker
1 äggula
1 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull och blanda sedan ner övriga ingredienser. Klicka ut teskedsstora klickar på bakplåtspapper. Ungefär 9 st på en plåt blir bra, annars fastnar dom i varandra. Grädda ca 5-7 minuter. Låt kallna på plan yta.
Blanda samman ingredienserna till smörkrämen och bred på flarnen som sedan läggs ihop två och två.
Fryses sedan omgående och tas sedan fram just innan fikat ska serveras, får dom stå ett längre tag blir dom mjuka.
Jag dubblade satsen och fick 112 flarn! Jag klickade ut exakt 1 tsk smet till varje flarn... Så se upp om du inte vill grädda en halv dag... :)

Inga kommentarer: