onsdag 11 maj 2011

Saftiga chokladrutor

Fanny fick skjuts på Peggys Rolls Royce när vi var på stan en snabbis i eftermiddag :)

Ojdå, längesen det kom ett inlägg här ser jag... Har nu jobbat två nätter och har en natt kvar innan det blir två dagars ledighet och sen 4 nätter igen... Men det börjar bli tungt jobba nu känner jag, magen blir hård som en kanonkula och är i vägen vid många arbetsmoment, men snart, snart får jag ju gå på ledigt... :)
Igår firade jag en liten seger mot min arbetsgivare så då passade jag på att baka en annan sorts chokladrutor än förra gången. Dessa smakade jag hos mamma igår och dom var ritkigt, riktigt saftiga och är egentligen helt vanliga chokladrutor fast bakade på filmjölk och utan ägg. Testa vet ja! :)

Saftiga chokladrutor
5 dl strösocker
8 dl vetemjöl
6 msk kakao
2 msk vaniljsocker
1 tsk salt
3 tsk bikarbonat
6 dl filmjölk
150 g smält smör

Glasyr:
100 g smält smör
2 msk kakao
2 msk kallt kaffe
4 dl florsocker
strössel

Blanda samman alla ingredienser till bottnen och häll ut i en smord och bröad långpanna. Grädda ca 25 minuter i 175 grader.
Låt kakan kallna och rör sedan ihop ingredienserna till glasyren och bred över kakan. Strössla och njut!

Inga kommentarer: