måndag 2 maj 2011

Marinad och Underbart god svampsås

I helgen blev det grillat tre dagar på raken för oss. På fredagen hade jag vårmiddagen som jag skrev om igår, på lördagen blev vi bjuden på grillat hos Ulli och Andreas och igår grillade vi kycklingfilé hemma.
Receptet på den marinaden jag i stort sett alltid använder mig av när vi grillar, och som passar precis lika bra till kött som till fågel, kommer från svärmor. Hon har givetvis inga mått att ange och jag har också bara provat mig fram på måfå, men ungefär enligt nedan skulle jag tro att jag gör :

Grillmarinad
1 dl olivolja
3/4 dl balsamvinäger
2 pressade vitlöksklyftor
ca 3 msk Santa Marias grillkrydda

Blanda alla ingredienserna och låt kött dra så länge som möjligt och kyckling kanske ett par timmar bara.

Svärmor brukar även göra en riktigt god svampsås på vanliga färska champinjoner. Den är väl egentligen inget speciell, men underbart god ändå! Så den gjorde jag för första gången igår till kycklingen och den vart ljuvlig! :) Här kommer ett recept på lika ungefärliga mått som marinaden...

Svärmors svampsås
ca 250 g färska champinjoner
3 msk smör
1 svampbuljongtärning
1 msk vetemjöl
1 pkt vispgrädde
salt och peppar

Skala champinjonerna och dela dom i lite mindre bitar. Stek dom i smör tills dom vätskat ur sig och blivit mjuka och mindre. Smula i buljongtärningen och låt den smälta. Pudra över vetemjölet och vispa snabbt ner grädden. Låt koka till lagom konsistens. Red med mer mjöl om den behöver bli tjockare, eller späd med mjölk om den blev för tjock.
Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer: