söndag 1 maj 2011

Vårmiddag på Skönvägen

Vårmiddag för min mamma, Peters föräldrar, min moster och min kusin hade jag och Peter här hemma i fredags. En spontan middag där menyn komponerades kvällen innan och var enligt följande:
Vårmiddag på skönvägen

Förrätt:
Västerbottengratinerad vitlöksciabatta på ruccolabädd. Serveras tillsammans med körsbärstomater, balsamico och Annas kalla lime- och vitlökssås.


Färdigköpta ciabatta ringlas delas i lagomt stora bitar och ringlas med lite olivolja. Rikligt med vitlökssmör gjort på smör, vitlök, flingsalt och oregano bres över snittytan. Sedan toppas brödet med riven västerbottenost och gratineras i 225 grader, ca 10 minuter.
Ringla balsamico på en tallrik och strö över rejält med ruccola. Lägg på brödet och lite halverade körsbärstomater.
Annas kalla lime- och vitlökssås gör man genom att blanda en burk creme fraiche med några stänk limeessens på flaska samt en vitlöksklyfta, lite salt, peppar och örtsalt och låter stå ett tag innan servering.

Varmrätt:
Två sorters marinerad, grillad lax (hickory/chili/lime och honung/lime) med pressad potatis, vitvinssås, kall löjromsås och rädis- och vindruvssallad.

Varmrätten fotades aldrig och det var kanske lika bra, för den blev inge lyckad alls... Laxen som jag marinerat utan recept, var smaklös, förutom en skarp smak av grillrök, vet inte om jag ska skylla på kocken kanske... Potatisen var väl okej, men hur svårt är det att koka potatis och pressa den?! :) Vitvinssåsen gjorde jag efter detta recept. Den tog en hiskelig tid att göra och var knappt värd besväret. Delar av gästerna tyckte dock den var mycket god...
Den kalla löjromsåsen gjorde jag på creme fraiche, citronmajonnäs, äkta kalix löjrom, finhackad röd lök, salt, peppar och dill och den vart väl okej.
Sallad på salladskål, gurka, tomat, sugar snaps, skivade rädisor, vindruvor var en lite annorlunda sallad än vad jag vanligtvis brukar göra. Till den gjorde jag en vanlig örtagårds-sallads-dressing från Knorr... :)

Efterrätt:
Blåbärspaj med hemkokt vaniljkräm.


Nästa besvikelse var denna blåbärspaj från Söta Saker. Eller besvikelse och besvikelse... Jag har gluttat på detta recept många gånger och sett framemot en riktigt god paj, men denna föll mig inte riktigt i smaken. Den var alldeles för osöt och smakade inte så mycket över huvudtaget... En del ansåg dock att den passade bra som dessert då man kanske inte är så dundersugen på något mastigt och sötsliskigt när man är mätt. Receptet hittar ni här! Snabbt kan jag berätta att det är en botten utan socker som förgräddats. Sedan en hemkokt vaniljkräm ovanpå botten och sen blåbär på det.




Inga kommentarer: