söndag 19 juni 2011

Merjas kardemummamuffins

Perfekt väder för mig har vi haft denna dag! Mulet! Jag hade som plan att städa och tvätta idag och då passar ju molnigt väder utmärkt, är ju ingen kul göra sånt i strålande solsken...
Medan Peter fick sovmorgon, som nog var behövlig efter gårdagens V75 och Farmen-besök, dammtorkade och dammsög jag och Fanny. Två tvättmaskiner hann vi också med att fixa. Men klockan 9 tyckte jag det var dags att väcka Peter, för sällan får ju jag längre sovmorgon än så... :-/ Så då öppnade vi dörren till sovrummet och rusade in med dammtrasor och dammsugare i högsta hugg! :)
När städningen var klar vart jag baksugen... Typiskt, när allt är rent och fint... Men är man baksugen så är man! :) Nåt enkelt och snabbt ville jag göra - så Merjas kardemummamuffins passade utmärkt en dag som denna! Dessa muffins innehåller inget smör utan görs på rapsolja, så det blir som ett moment mindre med det här receptet- att slippa smälta smöret... :) Ganska så saftiga och goda brukar dom bli - särskilt om man gör dom i stora mfuffinsformar, men nu gjorde jag dom i ganska så små muffinsformar och höll dessutom på att glömma dom i ugnen... Så lite i torraste laget blev dom tyvärr, men go ändå! :)



Merjas kardemummamuffins
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl rapsolja
1,5 dl vaniljyoghurt
1,5 msk kardemumma
1,5 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
pärlsocker till garnering

Vispa ägg och socker pösigt. Vänd ner oljan och yoghurten. Blanda samman de torra ingredienserna för sig och sikta ner dom i äggblandningen genom en sil. Häll upp smeten i muffinsformar, ca 6 jumbomuffinsformar eller 12-15 vanliga. Strö över lite pärlsocker som garnering innan gräddning.
Grädda ca 10 minuter i 225 graders ugnsvärme i mitten av ugnen, lite längre och i botten av ugnen om det är jumbomuffins. Prova med en sticka om muffinsen är klar.


Inga kommentarer: