lördag 18 juni 2011

Paj med hallonpannacotta

Igår pratade jag med våran bvc-sköterska om Fannys misstänkta vattkoppor. Jag trodde inte alls längre att det var vattkoppor då det varken bildats blåsor eller skorpor på prickarna, och efter vårat samtal kom vi fram till att det nog inte heller är det. Hon tyckte vi kunde avskriva den misstanken - så vi blev fria! :)
Så efter lunchen - som blev köttbullar såklart! åkte vi genast till Luleå och shoppade lite! :) Vi började med lite blomster på blomsterlandet - vi håller ju nämligen på att försöka få lite ordning på vår tomt... Eller iallafall på ett litet hörn av den... Just nu är det vår stora, murade rabatt som håller på att fyllas med allehanda rosa, röda och vita perenner. Gult eller blått göre sig icke besvär just där! Så för tillfället är det lite pioner, acklejor, funkia, liljor, astilbe och en del andra perenner planterade i den 6 kvadratmeter stora "bassängen"... Sen är det markplan från uppfarten till entrén som fått en del planteringar i form av tujor, gräsperenner och en hängsälg - och mer kommer väl dit också...
Sen blev det lite klädshopping - bara till Fanny - som det nu blivit sista tiden - ingen idé köpa kläder till mig som bara blir tjockare och tjockare... :)
Slutligen, efter fikat, blev det lite utemöbler som inhandlades. Bl.a. en skön Baden-Baden till mig där jag ska ligga och steka i sommar... :) Och en liten söt möbel med parasoll till FannyBunny och så ett litet cafébord med stolar till framsidan!

Efter plantering tillsammans med svärmor och svärfar fortsatte kvällen med hårfrisering för Fanny och Peter för då kom mormor med klippväskan! Sen avnjöts ett nytt litet bakverk till kvällsfika som jag bakat på förmiddagen. För i senaste numret av Vi i Villa hade Peter hittat ett recept han ville att jag skulle prova - Paj med hallonpannacotta! Det var en annons från Arla köket om deras nya hallon-kesella-kvarg... Och det är inte ofta han ber mig baka nåt - förutom bullar då... Så jag passade på att göra honom till viljes! Superenkel och mycket god! Den tar lite tid att stelna i kylen, men att baka den går jättefort och så är det ju perfekt att förbereda den på förmiddagen om man ska ha den till kvällen.


Paj med hallonpannacotta
75 g smält smör
12 digestivekex
1 tsk kanel
3 gelatinblad
2,5 dl vispgrädde
500 g kesella kvarg hallon
3 dl färska hallon

Kör kexen i en matberedare tillsammans med det smälta smöret och kanelen. Tryck ut i en pajform med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt stå i kylen ca 15 minuter.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Koka upp grädden och rör sedan ner gelatinbladen i den. Låt svalna något. Rör sedan ner kesella kvargen i grädden.
Häll ut smeten i pajformen och låt stelna i kylen minst 3 timmar.
Garnera med färska hallon.

1 kommentar:

Sweet Passion sa...

Jag måste göra pannacotta.alla säger att det är så gott,och det ser ju smarrigt ut på bilden.snart så