måndag 6 juni 2011

Inte bara en bulle i ugnen i förrgår...

...utan även några plåtar i bilen...


Min lilla sjukling som slocknade i soffan framför Pippi


I lördags när Fanny var en trött sjukling som somnade i soffan satte jag en bulldeg på jäsning och tänkte göra helt vanliga, klassiska kanelbullar - vilket verkar vara det fikabröd som både Fanny och Peter uppskattar bäst! Receptet på degen denna gång kommer från Kungsörnens vetemjölspaket - för det är tydligen det receptet Ulli använder sig av och hennes bullar är kanongoda! :)


Nåväl det började bakas ut och mamma och pappa kom och hälsade på lägligt till då Fanny vaknade så jag kunde rulla ifred... Hon var nämligen inte alls så sugen på att baka som jag trodde...

I samma veva som jag skulle starta ugnen för att börja grädda så brakar det lös ett riktigt oväder utomhus och strömmen gick! En tromb eller nån annan sorts storm drog förbi och tog bl.a. med sig vårat astunga altanbord och flera stolar och kastade omkull dessa 3 meter ifrån altanen... Även flera stora träd i närområdet knäcktes och föll över vägen... Snacka om att vädrets makter inte är att leka med... Vi blev utan ström i 5 timmar! Som tur är fick jag reda på av Andreas att strömmen skulle vara borta ett tag så jag kunde rädda mina ogräddade bullar och snabbt som attan packa in en sjukling i bilen tillsammans med en jädrans massa plåtar och långpannor med ogräddade bullar i bilen och bege mig till moster Merja som stod redo med varm ugn! Så bullar blev det iallafall! Tack så mycket för hjälpen! :)




Jag försökte göra dom klassiska, lite tråkiga kanelbullarna lite roligare och göra en lite annorlunda variant på bullar - vegabullar! Och visst blev dom ganska fina innan gräddning, men efter gräddningen blev dom inte lika fina...


...dom flöt ut lite väl mycket och blev platta och fula... Undra om jäsningen kanske påverkades av bilfärden och ovädret utomhus? Nåväl, dom blev iallafall goda och det är ju huvudsaken! :)




Inga kommentarer: