måndag 27 juni 2011

Skagencheesecake på Midsommardagen


Fanny Finsmakare njuter av handpillade räkor och bitar av gravad lax :)


Eftersom vi inte åt någon traditionsenlig midsommarlunch på midsommaraftonen hade vi istället knytkalas och midsommardagsbuffé hos Peters föräldrar på midsommardagen istället. Mitt bidrag var en skagencheesecake som jag hittat på Bloggfamiljen - Matplatsen. På ett buffébord passade den perfekt när man även åt av andra, lite smakrikare rätter som t.ex. rökt lax och matjessill, men som singelrätt kan jag tycka att den var lite smaklös. Jag tog dock med resterna till arbetet och där tyckte då kollegorna att den var god som den var, men jag tror nog jag ska smaksätta den lite, lite till nästa gång jag gör den.


Skagencheesecake

7 skivor kavring
75 g smör
400 g räkor med skal
4 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
1 cantadou pepparrot
1/2 dl finhackad dill
2 msk röd stenbitsrom
1/2 finhackad röd lök
4 gelatinblad

räkor, citron, stenbitsrom och färsk dill till garnering

Mixa kavringen och smöret i en matberedare. Tryck ut i en form med avtagbar kant, ovanpå ett fastklämt bakplåtspapper. Ställ kallt.
Lägg gelatinbladen i blöt ca 10 minuter. Skala och grovhacka räkorna. Blanda dom med 3 dl av creme fraichen, majonnäsen, färskosten. Blanda ner dill, lök och stenbitsrom.
Krama ur gelatinbladen. Värm resten av creme fraichen försiktigt i en kastrull. Rör sedan ner gelatinbladen och låt svalna något. Häll ner i cheesecakeblandningen och rör om ordentligt. Häll smeten i formen. Täck med plastfolie och låt stå kallt minst 5 timmar, eller gärna över natten.
Garnera innan servering!
(Jag använde lite mer räkor än i ovan angivet recept, nästan dubbelt så mycket, men det är ju en smaksak...)




Inga kommentarer: