tisdag 14 juni 2011

Somrig jordgubbs- och blåbärssmulpaj

Fanny har troligen fått vattkoppor så idag är jag inne på min andra VAB-natt för den här omgången. Imorgon natt ska jag jobba och så bara sova några få timmar på torsdagen medan Fanny är hos farmor...
SÅ vad hittar man på när man är i karantän? Vi tog oss en nödvändig tur till Coop iallafall, för mat var vi ju tvungen ha... Lite jordgubbar slank ner i påsen också, så jag bestämde mig för att göra en smulpaj med jordgubbar till eftermiddagsfikat! :) Mitt vanliga recept på smulpaj har jag ju redan skrivit om här en gång så jag hittade ett annat smulpajsrecept på kalasgott.com. I receptet skulle man använda sig av råsocker, men jag hade inget hemma, men däremot rörsocker som jag vann i ett paket från en annan blogg för ett tag sen, så det fick det bli! Pajen tog jag med mig till svärmor och svärfar och fikade hos dom - suuupergod var den, särskilt själva smulet! Testa! :)

Somrig smulpaj med jordgubbar och blåbär
200 g smör
1,5 dl råsocker
2 dl havregryn (stod 1 dl men jag ville ha mer knaper...)
2 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl

500 g jordgubbar
500 g blåbär
2-3 msk råsocker
3 msk maizena (ta lite drygt ifall blåbären är frysta)

Nyp ihop ingredienserna till smuldegen. Skiva jordgubbarna. Smörj en pajform och lägg i jordgubbarna och blåbären. Strö över sockret och maizenan. Smula sedan över degen.
Grädda mitt i ugnen i 30 minuter i 200 graders ugnsvärme.
Äts med vaniljglass eller vaniljsås!


1 kommentar:

Sweet Passion sa...

mums låter supergott.