fredag 4 februari 2011

Chokladkaka på mammas dag!

Igår fyllde min mamma år - hela 47 gamla år! :) På lunchen firade vi henne genom att bjuda ut henne på lunch på panelen - jag, pappa och lillebror var med. Såå jädrans god mat dom har där! På eftermiddagen for jag och Fanny tidigare till mamma och hjälpte henne baka lite fika att bjuda på - det blev en chokladkaka med chokladfrosting toppat med hallon samt en mazarinkaka med hallonglasyr. Sen bjöds det även på smörgåstårta. Chokladkakan blev smaskig men ganska mastig så en liten, liten bit räckte - även för en snaskgris som jag...
Här kommer receptet! Hittade det på en av mina favoritbloggar - BakeCake, där kan ni även se tjusigare bilder på kakan, än mina iphone-bilder... Kakan heter där valentinkaka, då hon bakat den i en hjärtform...


Chokladkaka med chokladfrosting
100 g smör
2 ägg
2 rågade dl strösocker
1 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
1 tsk vaniljsocker

Frosting:
100 g philadelphiaost
60 g smör
2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
4 dl florsocker
ev. hallon

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och ställ det åt sidan. Vispa ägg och socker pösigt. Häll smöret i äggsmeten och rör om. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dom i smeten. Smöra och bröa en form med löstagbar kant och häll smeten i formen. Grädda kakan i 24 minuter om kakan är 20 cm i diameter eller 21 minuter om formen är 23 cm. Grädda inte för länge för då blir kakan torr. Låt svalna och gör under tiden glasyren.
Lägg philadelphiaost, smör, kakao och vaniljsocker i en skål. Mosa med en gaffel till en jämn smet. Sikta sedan ner florsockret och rör till en jämn smet. Bred glasyren på den svalnade kakan. Toppa med hallon.

Inga kommentarer: