onsdag 16 februari 2011

Chokladpaj

Sista pajen ut igårkväll var en chokladpaj där jag hittat receptet i Hemmets journal som hade chokladspecial. Smakade bara pyttelite av den och min bedömning var "mastig" sen var fyllningen lite väl lös; kommer ju som sagt inte alltid överens med min ugn, ändå hade jag den lite längre i ugnen än vad som angavs i receptet. Men gästerna gav den gott betyg! Prova och ge omdöme ni med! :) Bilderna här på bloggen är ju som sagt av usel kvalité eftersom jag fotar med Iphonen, här är det till och med påbörjat av pajen innan jag kom ihåg att fota den... :)


Chokladpaj
Botten:
100 g smör
2 dl vetemjöl
1 msk kakao
2 msk strösocker
1 äggula

Fyllning:
75 g mörk choklad
75 g smör
2 ägg
1,5 dl strösocker
4 msk kakao
2 msk ljus sirap
2 msk creme fraiche

Glasyr:
100 g mörk choklad
1 dl vispgrädde

Börja med bottnen och hacka samman smör, mjöl, kakao och socker till en smulig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Kavla ut degen och lägg i en form, 24 cm i diameter, med löstagbar kant. Låt stå kallt 30 minuter. Nagga pajskalet och förgrädda på 175 grader 10 minuter.
Dela chokladen till fyllningen i bitar och smält tillsammans med smör i vattenbad. Vispa ihop ägg och socker. Sikta i kakao och tillsätt sirap och creme fraiche. Rör i chokladsmeten och blanda ihop. Häll smeten i pajskalet och grädda 30 minuter i 150 grader (jag gräddade ca 40 minuter...). Låt kallna.
Hacka chokladen till glasyren och lägg i en skål. Koka upp grädden och häll den över chokladen och rör tills den smält. Häll glasyren över pajen och låt stelna i kylen ett par timmar.
Servera med vispad grädde och bär!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Redan bakat 3 av dessa, nästintill stående ovationer! Letat efter receptet på nätet, då jobbkompisen ville ha det...Men hittade inte den på Hemmets journal, så hittade jag den ju här! Jag gräddade 30 minuter första och andra gången, tredje gången fick jag känna mig fram då jag hade en större form! Men lika god kaka för det! Mvh Caroline

Camilla sa...

Åh, va kul att den uppskattats! :)Ja, jag och min ugn är inte alltid överens... :)
Tack för kommentaren, alltid kul att få! :)

Anonym sa...

DEN ÄR JÄTTEGOD! JAG HADE DEN PÅ MIN FÖDELSEDAG;)