onsdag 16 februari 2011

Morotskaka och kolapaj med valnötter

Leilas morotskaka bjöds det också på igårkväll. Riktigt god blev omdömet, även om jag brukar tycka de flesta morotskakor är väldigt lik varandra i receptet. Men denna var fluffig, saftig och hade god glasyr... Varsågoda!

Leilas morotskaka
3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1,5 tsk kanel
1 tsk kardemumma
0,5 tsk ingefära (detta uteslöt jag pga varubrist hemma)
1 nypa salt
1,5 dl solrosolja
4,5 dl rårivna morötter

Glasyr:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 g Philadelphiaost
ev skal av 1 lime (det uteslöt jag...)

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dom i smeten. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter. Fyll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda ca 55 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska inte vara kladdig, prova med en sticka.
Låt kakan svalna.
Vispa samman alla ingredienser till glasyren. Bred över den kakan.
Som garnering hade jag tänkt färga kokosflingor orange, men hade ingen gul karamellfärg hemma, så det blev rosa kokosflingor istället...

Kolapajen med valnötter var ett gammalt recept som jag bakat förut. Denna var det ingen som tordes smaka av så hela pajen skickades med mamma till hennes jobb, hoppas den uppskattas där. Om någon är sugen på att baka denna paj finns receptet här.


1 kommentar:

Anonym sa...

Det blev en mycket, mycket god och kryddig kaka, tack för receptet! Själv ersatte jag hälften av strösockret med honung och hälften av solrosoljan med smör. Hade rostade valnötter i smeten också, de gav en härlig smak.