tisdag 15 februari 2011

Me&I med ooey gooey brownies!

Ikväll har jag då haft mitt efterlängtade Me&I-party! Jag har, sedan vi flyttat in, haft party till varje ny kollektion, så detta var 3:e partyt hemma hos mig, tror jag...
Hur som helst så är nästan det roligaste med att ha party att man får baka och bjuda på något gott! :) Och ska jag vara ärlig så är ju fika det roligaste när man går på home-partys enligt min mening... :)
Till ikväll bakades det då alltså superduper-brownies, 3 olika pajer samt en morotskaka. Recepten kommer komma allt eftersom, jag börjar med brownies-sorten ikväll och imorgon kommer nog ett par till recept... Allt eftersom jag hinner... :)
Detta brownies-recept hittade jag på en av mina favoritbloggar - Kalasgott! Kakan var inte svår att göra, men lite omständig och tidskrävande. Sen var den inte riiiktigt lika god som den ser ut... Men det betyder ju ändå att den var mycket god! För den ser ju helt oemotståndig ut! Håll till godo!

Ooey gooey brownies
Botten:
120 g smör
120 g mörk choklad
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 krm salt
100 g hackad mjölkchoklad

150 g grovt hackade marshmallows
1 burk kondencerad mjölk

Tryffeltäcke:
125 g hackad mjölkchoklad
125 g hackad mörk choklad
1,5 dl vispgrädde

Börja med att koka den kondencerade mjölken på svag värme i ca 3 timmar. Ta av etiketten och lägg i en kastrull med vatten. Burken måste hela tiden vara täckt med vatten, fyll på då och då. Låt burken kallna innan du öppnar den, annars finns det risk för brännskador!
Fortsätt med bottnen; smält smör och mörk choklad i vattenbad. Rör i socker, vaniljsocker och äggen, ett i taget. Sikta i mjöl, salt och kakao. Rör i den hackade mjölkchokladen och rör till en jämn och fin smet. Häll ut i smord långpanna, ca 20x30 cm. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 20 minuter. Tag ur kakan ur ugnen och strö över den hackade marschmallowsen och ställ tillbaka kakan i ugnen igen. Låt marshmallowsen precis smälta ihop, den får inte ta färg. Låt kallna en stund och bred sedan över den kokade kondencerade mjölken som nu blivit som en tjockare kolasmet.
Koka upp grädden och blanda med den hackade chokladen. Vispa tryffeln slät. Bred över kolasmetslagret. Låt stå kallt och stelna. Skär i rutor.
Kan förvaras i rumstemperatur upp till ett dygn, sedan förvaras den i kylen enligt grundreceptet. Jag hade den i kylen nästan direkt och satte den sedan in i frysen. Hoppas den nu bara går att äta efter att den varit fryst... :-/


Inga kommentarer: