tisdag 1 februari 2011

Bacillernas Mekka!

När jag plockade undan i köket efter frukosten vart det alldeles tyst och så hittade jag Fanny sittandes på bänken i hallen med tutten, snutten och kissen... Undra om hon ville på dagis?

Måste ju vara alla dagis som finns... Idag vaknade Fanny med feber och lite hosta... Det var ju typ bara 5 dagar sen hon blev frisk och började om på dagis igen... Men, men man får väl bara tacka och ta emot för det enormt starka immunförsvaret hon kommer bygga upp! :)
Hur som helst har vi haft en mysig dag med mycket filmtittande - Tjorven och Skrållan är en ny favorit, men tyvärr var den försvunnen imorse, så det fick bli Lotta på bråkmakargatan istället...

11 burkar hemkokt sylt - i väldigt olika, fula glasburkar... :)

Ikväll kokade jag lite sylt för den var helt slut hemma hos oss. Idag fick det bli jordgubbssylt och drottningssylt. Fick ihop några välfyllda burkar. Ett tips när man kokar sylt är att värma burkarna och locken i ugnen på typ 250 grader ca 10 minuter så dom är riktigt varma när man häller på den ännu heta sylten. Då blir det som ett vakum eller nåt i burken så när man sedan öppnar den så klickar det till, precis som när man öppnar en ny glasburk från affären. Sylten håller sig riktigt länge i kylskåp sedan, till och med jordgubbssylt som annars kan vara lite känslig... Och allt, utan att man tillsätter något konserveringsmedel - kan det bli mer naturligt! :)
Nu ska jag fortsätta med min nya stickning som jag påbörjade igårkväll - är riktigt laddad, hoppas bara den hinner bli klar innan inspirationen tryter... :) Har ju ett antal påbörjade och oavslutade stickprojekt... :)

Inga kommentarer: