onsdag 21 april 2010

Ångestframkallande Philadelphiabulla

Hittade en stackars ensam mjölkliter med gårdagens datum i kylskåpet i eftermiddags. Och med frysen full av pannkakor, som tillverkats vid en liknande situation förra veckan, kändes det inte särskilt lockande med ännu en ugnspannkaka... (Även om dessa är väldigt bra och ha i frysen när Peter kommer hem på lunch och man har idétorka...) Men idag ville jag göra nåt godare och roligare av den stackars mjölken, så det fick bli en Philadelphiabulla! En mycket enkel och god bulla som bakas i långpanna!


Philadelphiabulla:
5 dl mjölk
150 g smör
1 pkt jäst för söta degar
1 dl strösocker
1 ägg
1/2 tsk salt
11-12 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör
3 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100 g Philadelphiaost

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret och tillsätt mjölken och värm tills fingervarmt. Rör ut jästen i degvätskan.
Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta till en ganska lös deg, nästan smetaktig. Låt jäsa övertäckt i bunken 15 minuter.
Rör under tiden ihop ingredienserna till fyllningen.
Häll ut degen i en bakplåtspapperklädd långpanna. Klicka i fyllningen med jämna mellanrum. Låt jäsa övertäckt ytterligare 30 minuter.
Pensla med uppvipsat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda 15 minuter i 200-225 grader. Skär i rutor och avnjut med ett glas kall mjölk.
Går utmärkt att frysa.

Efter att ha avnjutit ett antal för många rutor än vad som var tillåtet kom så ångesten smygande...:-/ Åh, inte tränat på flera dagar pga magsjukan, måste göra nåt nu! Ringde Anna då jag visste att hon skulle gå en kvällsprommis - så en rask entimmes-promenad lyckades lite lätt stilla ångesten.
Men till vilken nytta när jag nu sitter i soffan med datorn i knät och en Tjorrepirrenpåse brevid mig... :-O

1 kommentar:

Saras pyssel sa...

Vad kul att du har kommit igång med bloggen så bra! Spännande att läsa! Jag ser fram emot kommande inlägg och bilder! Lägger upp bloggen bland mina att-följa-bloggar på bloglovin, så att jag inte missar några nya inlägg! :-)