torsdag 16 december 2010

Budapestrulle med blåbär och hallon

Min ständiga hjälpreda i köket är i farten med tårta till pappa

Idag skulle Peter bjuda hans och min familj på lite fika eftersom han fyllde år i måndags. Varför det fick vänta ända tills nu är för att både jag och han har jobbat i veckan så det har varit fullt upp.
Efter att jag imorse gått av så sov jag några timmar och sen steg jag upp och började baka en liten tårta till ikväll. Hade först bara tänkt göra rulltårtsbakelser, men det var ju lite trist så det fick bli en budapestrulle istället. Inte en vanlig klassiker med inlagda clementiner i utan en chokladvariant fylld med hallon och blåbär istället. Blev mycket god och uppskattad!
Här kommer receptet på denna enkla men mycket goda tårta!


Budapestrulle
6 äggvitor
3 dl strösocker
100 g hasselnötter
1 dl vetemjöl
3 msk kakao

Fyllning:
4 dl vispgrädde
hallon
blåbär
vit choklad till garnering

Finhacka hasselnötterna i matberedare eller mixer. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt sedan sockret och fortsätt vispa tills du får en tjock marängsmet. Blanda mjöl, kakao och hasselnötter och vänd försiktigt ner det i marängsmeten. Bred ut smeten i en bakplåtspapperklädd långpanna. Grädda i 175 grader ca 15-20 minuter.
Stjälp upp bottnen på en bakhandduk. Låt ligga ett par minuter för att kallna något. Lägg sedan på långpannan och låt kallna helt under den.
För in ett bakplåtspapper till hälften under bottnen. Vispa grädden och bred på bottnen. Strö över hallon och blåbär efter tycke och smak. Rulla ihop bottnen från långsidan mot den sidan där bakplåtspapperet är, ta hjälp av bakhandduken. Låt skarven ligga neråt. Smält vit choklad i mikron och ringla tvärs över rullen. Ställ att stelna i kylen.
Njut!

1 kommentar:

Linda sa...

Javisst ja! Det var en bok man fick sist.. jag satt och funderade på det här igår. Ja det är ju inte det bäsa paketet precis. Därför jag är så nöjd med denna eftersom man är så van att få skräpsaker. God Jul på er!!