onsdag 22 december 2010

Önskemål om pepparkakscheesecake

Igårkväll gjorde jag en pepparkakscheesecake. Fast jag vet inte om den blir som jag tänkt mig, det får vi se på julafton! :)
Jag gjorde dock en vanlig frusen cheesecake, av ett recept som kommer från min mormor, sen bytte jag ut de krossade digestivekexen, som man har i botten och ovanpå, mot krossade pepparkakor och så tillsatte jag ett kuvert saffran i smeten...
Finns säkert andra varianter på en pepparkakscheesecake, jag vet t.ex. av ett recept som man gör på samma sätt med, fast istället för saffran i smeten har man lite pepparkakskryddor.
Här kommer iallafall mitt grundrecept på frusen cheesecake.

Mormors cheesecake
3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
3 äggvitor
1 pkt Philadelphiaost
2 dl strösocker
3 äggulor
digestivekex

Vispa äggvitorna till ett vitt hårt skum. Vispa sedan grädden med vaniljsockret i en annan skål. I en tredje skål vipsas äggulor, socker och ost. Blanda äggulesmeten tillsammans med grädden och vänd sedan försiktigt ner äggviteskummet.
Krossa digestivekex i botten på en form med löstagbarkant. Häll i smeten. Strö över krossade digestivekex på smeten. Ställ i frysen minst 6 timmar, men gärna över natten.
Tag fram en liten stund innan servering.
Servera tillsammans med bärsås eller bär.


Julvariant:
Tillsätt ett kuvert saffran eller lite blandade pepparkakskryddor i smeten. Byt ut digestivekexen mot pepparkakor. Mortla dom gärna, då blir det jämnt och fint.

En annan variant:
Mormor brukar ibland sätta i lite kanel i smeten och sedan servera den tillsammans med kolsås - också en höjdare!

Inga kommentarer: