torsdag 23 december 2010

Dan före dan med polkaknäck och laxrullar!

Dan före dan firas här som rubriken lyder - genom att koka polkaknäck och göra laxrullar. Jag vet att mitt finalbak var snickersrutorna igår, men jag kunde bara inte låta bli knäcken när jag köpte polkagrisar idag!
Polkaknäcksreceptet hittade jag på en blogg och dom blev himmelskt goda! Lite knapriga med bitar av polkagrisarna. Mmmm...
Till julbordet imorgon har jag gjort laxrullar av rökt lax - den ena fylld med ruccola, wasabi och färskost och den andra med kesella, dill och gräslök. Recept och omdöme på dom kanske kommer efter jul - om dom blir ätbara vill säga... Det kändes iallafall stämningsfullt att rulla dessa till julmusik av Måns Zelmerlöv i Bingolottos uppesittarkväll...
Här kommer iallafall receptet på polkaknäcken!


Polkaknäck, ca 50 st
2 dl ljus sirap
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
1 msk smör
1 dl krossade polkagrisar

Blanda samman sirap, grädde och socker i en kastrull. Låt koka ca 15-30 minuter, rör om då och då. När kolan börjar tjockna gör man kulprovet, dvs. häll lite smet i ett glas med kallt vatten - går då smeten att rulla till en kula är den klar!
Rör ner smöret. Rör sedan snabbt ner polkagrisarna - rör inte för länge för då smälter grisarna.
Häll upp i knäckformar. Ställ kallt att stelna!

1 kommentar:

Saras pyssel sa...

En riktigt god jul! Jag hoppas att ni får en mysig julhelg!