torsdag 30 december 2010

Kortspelarkväll med salamipaj

Igår gjorde jag en riktigt god improviserad salamipaj till middag och bjöd svärmor, svärfar och mormor Peggy på middag. Sen sprättade vi upp två nya kortlekar och spelade lite Rummy. Gissa vem som vann??! Jo, jag, iallafall ena spelet, sen vann Peter andra spelet och den som vinner den allra, allra sista 5-stegarna vinner allt! För då lägger vi våra vinster på spel... Och det vann svärfar... Typiskt!

Ikväll har vi varit hos mamma och ätit middag; kotletter, gratäng, pommes och sås blev det. Sen fick Fanny stanna kvar där och sova över, för att jag ska få mig en sovmorgon imorgon så man orkar vara vaken ända till midnatt och förhoppningsvis en stund efter det också.

Alldeles nyss har jag förberett morgondagens efterrätt som blev passionsfruktparfait som ska serveras på en bädd av exotiska frukter. Smeten smakade då gott så jag hoppas resultatet också blir bra. Receptet på den kommer efter nyår, men här bjuder jag på salamipajsreceptet iallafall...


Salamipaj med fetaost
Botten:
100 g smör
2,5 dl grahamsmjöl
2,5 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten

Fyllning:
Någon sorts salami - jag hade lite olika, dels en med peppar runtom och en med ost
1 fetaost
1 purjolök
ev. paprika - jag hade ingen hemma, annars hade jag tagit med det...
2-3 dl riven västerbottensost

Äggstanning:
4 ägg
1 dl creme fraiche
3 dl mjölk
1 krm salt
1 krm svartpeppar

Hacka snabbt samman alla ingredienser till pajbottnen i en matberedare. Tryck ut i en pajform. Nagga litegrann. Förgrädda 15-20 minuter i 225 grader.
Skölj, ansa och strimla purjolöken. Stek lätt i lite smör. Skär salamin och fetaosten i bitar.
Fyll pajformen med purjolöken i botten, sedan salamin och fetaosten och ev. paprikan. Strö den rivna osten över. Vispa samman ingredienserna till äggstanningen och häll den sedan över fyllningen.
Grädda 30-40 minuter i 175-200 grader.
Servera med en god sallad, t.ex. med ruccola, fetaost och babyplommontomater och en god vinägrett.

Inga kommentarer: