måndag 17 januari 2011

Hallontoscamuffins

Inskolningen på dagis fortsätter och går faktiskt riktigt bra just nu. Idag har Fanny varit ensam på dagis medan jag for hem. "Mamma bibaka?" frågade älsklingen när jag sa att jag skulle fara och jobba. När hon fått bekräftat att jag skulle komma tillbaka efter jobbet fick jag en slängkyss och så fortsatte hon leka. Personalen lovade höra av sig om det inte gick bra så jag for hem och satte mig i stort sett bara för att vänta på deras samtal - som aldrig kom! :) Efter lunch for jag och hämtade henne och hon ville inte alls följa med mig hem - mkt hellre stanna och fortsätta tvätta sig vid handfatet. Imorgon blir det första vilan på dagis och det kan ju gå hur som helst - som ni vet är hon ju inte van vid att sova inne... Men det brukar gå fint iallafall enl. personalen.
I eftermiddag bakade jag muffins efter ett nytt recept Anna hittade på recepten.se. Det här var med hallon- och toscatäcke. Dom blev okej; var inte särskilt sötsugen just för tillfället. Sen gräddade jag dom nog aningen för lite - jag var så rädd dom skulle bli torra, nu satt dom fast lite i formen, fast dom var ganska färsk i och för sig. Får testa en tinad från frysen imorgon istället och se hur dom smakar och verkar då! :) Här kommer iallafall receptet ifall nån är sugen testa...


Hallontoscamuffins
ca 15 st

100 g smör
1,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
hallonsylt

Toscan:
50 g smör
3/4 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk grädde
1,5 msk ljus sirap (mitt eget påhitt...)
1 påse mandelspån, 50 g (jag hade dock inga hemma utan använde hackad mandel)

Smält smöret. Vispa ägg och socker, vitt och pösigt. Blanda vetemjöl med bakpulver och rör ner det i äggsmeten tillsammans med det avsvalnade smöret. Fördela smeten i aluminiumformar fyllda till 2/3. Grädda ca 11-12 minuter i 200 grader. (Jag hade bara 10 min, för dom såg så färdiga ut...) Under tiden gör man toscan; blanda alla ingredienser förutom mandeln i en tjockbottnad kastrull. Låt smälta samman och tillsätt sedan mandeln. Låt sjuda på svag värme några minuter. Ta ut muffinsen ur ugnen och klicka på ca 1 tsk hallonsylt på varje muffins. Fördela sedan toscasmeten över var och en. Grädda ytterligare ca 6-7 minuter. (Jag hade bara 6 min...)


Inga kommentarer: