onsdag 26 januari 2011

Ugnsstekt lax och romsås

Fantastiskt saftig och god lax med en riktigt god romsås! Ser ni att jag varit sååå duktig och tagit lite mer grönsaker idag också - majs och ärtor minsann! ;)


Första gråten och tårarna från Fanny vid lämning på dagis kom idag. Hon har ju vart borta en vecka så det var väl lite väntat; särskilt då hon började grina och sa "Nanny nää dagisch" när vi skulle klä oss och åka iväg. Hon grinade en stund i bilen men väl på parkeringen sprang hon bitvis mot dagiset. Sen började hon leka direkt och det verkade vara frid och fröjd, tills jag sa att jag skulle åka och jobba och snart skulle vara tillbaka och klädde mig och gick - då började hon stortjuta! Men enligt fröknarna bara i två minuter och sen hade resten av dagen flutit på bra, precis som vanligt. För att få lite kontinuitet och rutiner så ska gumman även få vara på dagis en stund imorgon också, bara två timmar och sen en stund på fredag. Vi, fröknarna och jag, pratade tidigare om att, till en början, försöka undvika längre uppehåll tills Fanny kommit in dagislivet ordentligt, och vi kom överens om att Fanny ska vara på dagis iallafall ett par-tre dagar i veckan trots att jag är ledig en del. Jag kan tänka mig det till en början, men inte sen! Jag är av den uppfattningen att man har barnen på dagis när man själv jobbar och inte kan ta hand om dom, men är man ledig tar man hand om sina barn själv... Men jag kan också förstå det fröknarna säger att man bör få en viss kontinuitet och skapa rutiner till en början så barnet kommer in i barngruppen ordentligt osv... Nåväl, vi får väl se hur vi gör i framtiden...

Idag hade jag både lust och ork att laga middag så en hel laxsida plockades fram ur frysen och potatis skalades. Jag slog in laxsidan i ugnsfolié och kryddade med citronpeppar, salt,vitpeppar och klippte över lite färsk dill och hyvlade över en hel del smör och stekte den sedan i ugnen på 200 grader ca 30 minuter. Fisken blev otroligt saftig och god, nästan bara föll i bitar när man skulle lägga upp den... Potatisen koktes och pressades. Till detta gjorde jag både en kall och en varm sås. Den kalla fick en bas av gräddfil och innehöll äkta kalix löjrom, gräslök, dill, citronmajonnäs, salt och citronpeppar. Den varma gjordes på grädde, fiskbuljongtärning, hummerfond, tomatpuré och sweetchilisås. Båda blev goda, men den kalla blev givetvis godast! :)

Inga kommentarer: