fredag 14 januari 2011

Svärmors lingonlimpa

Lite drygt 2 timmar fick jag sitta i fikarummet igår medan Fanny bekantade sig med dagis. Idag hade jag tänkt lämna henne och fara hem istället, är ju inte så långt bort om hon skulle bli ledsen... Men ångrade mig och stannade kvar i fikarummet. Allt gick bra till d var dags för lunchen, då vart hon lite ledsen och jag fick komma och sitta med och då gick det fint. Hoppas det går ännu bättre till veckan, dom säger att det går jättebra men jag vet inte jag... Kanske har för höga krav... Nya tag!


Så här trött och slut blir man efter några timmar på dagis...

Igårkväll bakade jag och Fanny limpor efter ett recept vi fått av svärmor. Det är ett recept hon fått från en konferensanläggning i Sikfors. Limpan är mycket enkel att slänga ihop och blir otroligt saftig och god. Testa!

Lingonlimpor 2 st
6 dl vetemjöl special
7 dl grovt rågmjöl
1 dl solroskärnor
2 tsk salt
2 tsk bakpulver
4 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
6 dl filmjölk
2 dl lingonsylt

Blanda ihop alla ingredienser. Häll ut i väl smord 1,5-liters form.
Grädda i nedre delen av ugnen i 150 grader 50-60 minuter.
Ätes med fördel med en god ost! :)

Inga kommentarer: