söndag 9 januari 2011

Som i dvala...

...har jag gått här hemma sen jag gick av natten på fredag morgon. Jag somnade före lets dance på fredag och sov middag i 2 timmar igår. Nattens arbete sätter visst sina spår... Sen sov jag så otroligt dåligt förra natten pga huvudvärk från nacken - kunde inte sova alls mellan halv2 och halv 5, var tvungen sitta absolut rakt upp och kunde inte alls ligga ner. Men nu känns det bättre...
Igår firade vi min långledighet med toast skagen och grillad oxfilé till middag. Till efterrätt och till lite mys till fångarna på fortet kokade jag en chokladsås som vi åt tillsammans med gammeldags vaniljglass och lite maränger. Supergod vart den! Smakade nästan som panelens goda sås! Tyvärr glömde jag fota underverket och receptet är bara på måfå, men jag tänkte lägga ut det iallafall! Håll till godo!

Chokladsås
3-4 dl vispgrädde
1 dl kakao
1 dl florsocker
0,5 dl ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
30 g smör

Blanda alla ingredienser förutom smöret i en kastrull. Låt småkoka tills det tjocknar litegrann, typ 5-10 minuter. Rör om hela tiden så det inte bränner fast i botten. Smaka eventuellt av med mer socker om det behövs, eller mer sirap för sötman och konsistensen . När du tycker att såsen fått lagom konsistens så klickar du i smöret under omrörning.
Klart! Serveras med fördel lite varm på riktigt god och gräddig vaniljglass!

I eftermiddag bär det av till Sunderbyn för lite middag och kalas hos mina kusiner. Beada fyllde nämligen år igår så hon ska firas idag. Vi släktingar från Boden har, som tradition, gått ihop och lagt en slant var som hon ska få spendera på Toys R Us. Jag, Merja och Fanny åker lite tidigare så hon hinner fara och välja sig sin present innan middagen. Detta brukar vara uppskattat av de två äldsta barnen i familjen.

Inga kommentarer: