tisdag 25 januari 2011

Nattis blåbärsrutor

Igår kände jag mig lite vissen och hade inte riktigt ork för matlagning så jag ringde hit min mormor som kom och lagade middag till oss - hon diskade och plockade undan också så det var riktigt skönt det!
Efter middagen fick jag dock nya krafter och vart baksugen - Nattis blåbärsrutor fick det bli då. Ett enkelt recept på goda, sega blåbärsrutor där alla ingredienser blandas i en och samma kastrull. Receptet kommer från Anna - därav namnet Nattis... :-)

Idag är både Fanny och jag friskare, Fanny skulle jag kunna friskförklara helt och hållet, men hon får vänta med dagis till imorgon. Blir spännande att se hur det kommer gå nu när hon vart borta i nästan en vecka... Hoppas på det bästa.
Fanny ska få vara hos farmor från lunch idag för jag ska fara på IKEA och shoppa litegrann... :)


Nattis blåbärsrutor
250 g smör
5 dl strösocker
3 ägg
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
200 g frysta blåbär
florsocker

Smält smöret i en kastrull, ta det åt sidan och rör sen ner sockret och äggen, ett i taget. Tillsätt mjöl och vaniljsocker och rör till en jämn smet.
Lägg ut ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 28x35 cm och bred ut smeten. Strö över blåbären.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 35 minuter. Låt svalna, skär i rutor. Pudra florsocker över innan servering.

1 kommentar:

annapanna sa...

det här har jag missat juh! nä tror vi måste ta och komma på besök imorgon ;)