måndag 19 juli 2010

Jordgubbsmuffins med vit choklad

Idag var jag "bakasugen" igen och ville göra nåt med jordgubbar. Hittade nämligen Mockträsk jordgubbar på Coop idag - har inte sett att dom kommit förrän nu. Priset var förvånansvärt bra - 34,90/kg - för att vara ortens bär... Annars brukar det ju oftast ligga kring 34,90/liter. Jag köpte iallafall 2 liter och ska ha den ena litern till lite glass och maränger ikväll tänkte jag och så baka lite av den andra. Givetvis slank det ner en och annan gubbe direkt i mun också... :)
Jag hittade ett muffinsrecept på matklubben som jag tyckte verkade gott. Tyvärr har jag en förmåga att överfylla muffinsformar för det mesta - så även denna gång... Smaken var det däremot inte något fel på alls för dom var jättegoda... Så ni får bortse från bilden och tänka er hur dom egentligen skulle ha sett ut... Jag fick ihop 9 st muffins i jumbomuffinsformar - men det kanske skulle räckt till en 11-12 stycken om jag inte överfyllt dom ;)



100 g smör
0,5 dl mjölk
2,5 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
3 ägg
5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

3 dl färska jordgubbar
100 g vit choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna lite och tillsätt sedan mjölken. Blanda ner sockret, vaniljsockret och äggen och rör till en slät smet. Blanda sen ner vetemjölet och bakpulvret och rör återigen till en slät smet.
Fyll muffinsformarna till hälften med smeten. Skär sedan jordgubbarna i större bitar och strö ovanpå smeten. Grovhacka chokladen och toppa muffinsen med den.
Grädda sedan ca 25 minuter. Använd provsticka.

2 kommentarer:

Saras pyssel sa...

De ser väldigt smarriga ut! Det är klart att någon jordgubbe måste slinka ner i förväg - du måste ju kolla att de är okej innan du använder dem i baket! ;-)

anna sa...

jag vill ha, jag vill ha, jag vill oxå ha!!!! :S