söndag 25 juli 2010

Rödvinbärskaka

Min frys är proppfull! Antingen bakar jag för mycket eller hamstrar när man hittar nåt bra erbjudande - eller kanske både och... Hur som helst har jag en hel del röda vinbär från ifjol som tar plats - så idag bakade jag en rödvinbärskaka med marängtäcke av en del av dom och nån dag framöver kommer jag baka en annan sorts vinbärskaka, en som är fylld med marsánkräm... Resten av vinbären som jag plockade i höstas ska jag ge till svärmor så kan hon använda dom till att koka en blandsaft på. Hon pratade om att blanda hallon, åkerbär och röda vinbär. Så då borde det bli lite mer plats i frysen...
Vad jag inte riktigt tänkte på var att en burk kaka tar upp mer plats i frysen än en burk vinbär... ;) Men det var ju så trist väder idag så jag var så baksugen... Vi har iallafall fått mammas och pappas frys som dom hade innan dom gjorde om köket så i slutet på veckan kommer jag ha en hel frys till att fylla... :) Så nu kan bärsäsongen starta!

Förutom att jag bakat idag har jag och Fanny haft en riktig mysdag inomhus. Vi har lekt och busat och hon har varit en nöjd liten tjejja idag - som hon oftast är nuförtiden. När vi ringde till mormor idag sa hon "mammi" och "mommi" flera gånger och under dagen har hon fortsatt säga "mimmi" flera, flera gånger - bl.a. till Peter... Vet inte riktigt vad hon fått för sig... Men kul låter det ;)




Rödvinbärskaka
75 g smält smör
4 äggulor
3 dl strösocker
1,5 msk vaniljsocker
4,5 msk kokande vatten
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 dl mjölk

Bärmaräng:
4 äggvitor
4,5 dl strösocker
3 msk vaniljsocker
5 dl röda vinbär

Börja med bottnen. Rör smör, äggulor och socker med elvisp. Blanda de torra ingredienserna och varva dom tillsammans med mjölken och vattnet i äggsmeten. Rör smeten slät. Smörj och bröa en långpanna och bred ut smeten. Grädda i 13 minuter i 200 grader. Under tiden vispas äggvitorna till marängen till ett hårt, vitt skum. Blanda strösocker och vaniljsocker och rör försiktigt ner det i vitorna. Rör sedan ner vinbären lika försiktigt. Bred ut marängen på kakan och grädda 5 minuter till i 250 grader.
Skär i rutor.

Inga kommentarer: