torsdag 8 juli 2010

Leilas kärleksmums

Här kommer receptet på Leilas kärleksmums som jag bakade igår. Jag var som sagt inte särskilt imponerad av den, men den fick gott betyg av Anna iallafall...
Och lite tjorvigare att baka än vanliga kärleksmums var den också - och när jag ändå är lite negativ så kan jag ju nämna att den blev ganska dyr också - med 4 mörka chokladkakor, 300g smör och ett pkt grädde i... Fast älskar man choklad och särskilt mörk choklad är den helt klar värd att baka och prova! :)



Leilas kärleksmums
5 ekologiska ägg
4 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
5 msk kakao av god kvalitet
2 dl vatten
300 g smör
200 g knäckchoklad eller mörk kvalitetschoklad (70%)

Glasyr:
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
200 g kvalitetschoklad (70%)
2 dl kokosflingor

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dom i äggsmeten. Tillsätt vatten och smält smör.
Klä en 40x35cm långpanna med bakplåtspapper och häll i smeten. Strö över grovt hackad choklad. Grädda kakan mitt i ugnen i 10-15 minuter. Den ska vara lite kladdig - prova med en sticka. Låt svalna.
Koka upp grädden till glasyren, häll i espressokaffet och låt svalna något. Smält ner fint hackad choklad och glasera kakan. Strö över kokos och låt glasyren stelna. Skär kakan i rutor.

Jag tillsatte även 1 dl florsocker i glasyren för att göra den lite sötare och inte så besk av chokladen... Om det vart nån skillnad vet jag inte... :)

Inga kommentarer: