torsdag 21 oktober 2010

Goda kycklingfiléer i dragonsås

Idag hittade jag ett nytt recept på kycklingfilé när jag letade lite på Matklubben.se. Det är verkligen en riktigt bra receptsida oavsett om man letar efter maträtter, bakverk eller sylter och drycker. Man kan hitta allt där! Man behöver dock vara medlem - men det kostar ingenting, man bara gör sig ett login. Sen finns det bra sökfunktioner, man kan göra sig en egen receptsamling och göra veckomatsedlar med automatisk inköpslista. Testa får ni se!
Dagens recept är alltså en kycklingrätt som jag serverade tillsammans med jasminris, grönsaker och nybakt ciabbata och det var j-vligt gott och det skulle säkert vara lika gott till klyftpotatis. Kommer garanterat göras igen! Fanny åt som en tok och blev arg när det tog slut och Peter sa också att det var en höjdare... Ja ni förstår ju då hur gott det var! ;)


Kyckling i dragonsås
4 portioner
600 g kycklingfilé
25 g smör (jag anv. flytande smör/rapsolja)
2 msk soja

2 dl vispgrädde
3 msk dijonsenap
2 tsk kycklingfond
1/2 msk dragon
1 msk soja
1 brk creme fraiche
steksky från kycklingen
persilja

Putsa filéerna och lägg dom i en ugnsfast form. Blanda smör och soja och pensla på kycklingfiléerna, använd allt. Stek i ugnen i 200 grader 25 minuter.
Gör under tiden såsen. Koka grädden med senapen, dragonen, sojan och kycklingfonden. Rör sen ner creme fraichen. Skär kycklingfiléerna i 3-4 bitar och lägg i såsen tillsammans med stekskyn. Låt småkoka några minuter. Smaka av med salt och peppar. Strö över persilja.
Servera med ris eller klyftpotatis!


Förutom att laga mat har jag ägnat dagen åt att städa här hemma! Det har tvättats, dammtorkats, dammsugits och skurats. Allt för att det ska vara städat och fint i helgen. Eftersom jag dessutom jobbar så vet jag att det inte kommer städas annars här, så det var bäst passa på! Det är ju mycket roligare att komma hem från jobbet när det är rent och städat och roligare att vakna på eftermiddagen också.
Ikväll blir det ett besök hos Ulli och Ante för att se på Robinson - Peter ska nämligen se på hockey här hemma - och jag har ingen lust sitta vid köksbordet och se på den andra tv´n...





1 kommentar:

Sara sa...

Jag provade göra dragonkycklingen idag, den var mycket god.
/Sara