söndag 31 oktober 2010

Dundergoda köttfärsbiffar

Imorse blev det en tidig start - vintertiden hade ju anlätt... Förr om åren var det ju kanonbra när vintertiden satte in - man fick ju sova sååå mycket längre... :) Nu är det helt plötsligt inte lika kul... Fanny slog upp sina blå kl. 04.50 - men hon kan ju inte rå för att klockan är framflyttad så egentligen sov hon ju till 05.50 och 6-tiden är ju en normal tid att vakna.
Besök i form av Andreas x 2, Natalie, Ulli och Meja kom redan vid 9-tiden - alla hade vi tre små flickor som behövde roas... :)
Idag när Fanny sov middag passade jag också på att vila inför nattens arbete som väntar. Jag ska göra 4 nätter denna gång så det är inte förrän på torsdag jag blir människa igen... Kan nog hända det blir tunt med inlägg under denna tid...

Under eftermiddagen har Saga, som ju flyttat från Kiruna hit till Boden tillsammans med sin mamma, varit och hälsat på hos oss. Fanny tycker så mycket om henne! :)
Nu är Fanny badad och lagd så nu ska jag vila en liten stund i soffan innan jag beger mig mot sjukhuset, men först ett middagstips!

Idag gjorde jag faktiskt en supergod middag - köttfärsbiffar! Dom vart riktigt saftiga och goda, och såsen som i och för sig var lite halvfabrikat vart riktigt god den med. Eftersom jag var nyduschad ville jag inte osa ner mig genom att stå och steka biffarna på spisen, så dom blev ugnsstekta istället - gick mycket enkelt och snabbt!

35 supergoda köttfärsbiffar
1,2 kg nötfärs
3 ägg
2 påsar Blå Bands Fransk löksoppa
1 dl ströbröd upplöst i ca 2 dl vatten
2 msk svartpeppar
1 msk salt
1 stor, finhackad gul lök

Blanda samman alla ingredienser till biffsmeten. Forma biffar och lägg på oljad skärbräda. Tag en stekspade och gör rutmönster på biffen på ena sidan. Lägg biffarna med mönstrade sidan nedåt i smord långpanna. Gör sedan rutmönster på ovansidan. Detta för att biffarna lättare ska bli genomstekta och så blir dom lite snyggare också. Stek i ugnen i 225 grader ca 25-30 minuter. Vänd efter ca 20 minuter.

God halvfabrikatsås
1,5 dl caj p´s grillolja
1 msk svartpeppar
4 dl grädde
1 påse brunsås
2 dl mjölk
1 köttbuljongtärning

Koka upp grilloljan i en kastrull, tillsätt pepparn och låt koka tills oljan skiktar sig. Häll sedan bort själva oljan som är det översta lagret, låt resten av blandningen vara kvar. Tillsätt sedan grädden. Blanda mjölken med pulversåsen och rör sen ner i kastrullen. Låt buljongtärningen smälta ner. Koka upp och låt småkoka några minuter. Red av såsen om det behövs.

Servera med kokt potatis och grönsaker!




Inga kommentarer: