lördag 23 oktober 2010

Mint-choklad-maräng-rutor

Idag var det dags för nattarbete igen, så på förmiddagen fick mamma, som var ledig, komma och hämta Fanny så jag fick sova en stund extra. Och det verkade behövas - hela 4 timmar sov jag... :) På eftermiddagen fortsatte jag vara lat och hämtade kinamat till middag. Men sen på kvällen piggnade jag till och passade på att baka lite. Jag gjorde en kaka efter ett recept jag fått för ganska länge sen av Camilla. Det är en supergod och sliskig kaka med hackad choklad och marängtäcke... Nu gjorde jag en lite större sats än vad receptet anger för att det skulle passa en vanlig långpanna. Men det var nog ingen hit för den blev inte som den brukar... Kanske bäst följa receptet och baka i den storleken på pannan som receptet anger...


Mintchokladmarängrutor
200 g smör
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
3 ägg
1 msk vatten
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bikarbonat
200 g valfri smaksatt choklad, gärna mint eller apelsinkrokant
2 dl strösocker
Rör smör, socker och farinsocker mjukt. Skilj äggulorna från vitorna. Blanda gulorna med vattnet och tillsätt i smörsmeten. Blanda sedan de torra ingredienserna och arbeta in i smörsmeten. Tryck ut degen i en bakplåtspapperklädd långpanna, 30x40 cm.
Hacka chokladen och tryck ner i kakan.
Vispa vitorna till hårt skum och rör sen ner sockret. Bred över kakan.
Grädda 15-20 minuter i 200 grader i mitten av ugnen.

Inga kommentarer: