torsdag 11 november 2010

Annorlunda korvstroganoff

Idag började min dag inte på bästa sätt! Jag fick höra att det var rejäl överbeläggning på avdelningen och att jag dessutom skulle jobba hela helgen med en helt ny sköterska som endast gått en enda introduktionsnatt på avdelningen. Vår avdelning som är en av dom tyngsta avdelningarna på sjukhuset har 42 vårdplatser fördelat på 2 sköterskor. I natt hade det varit 46 patienter på 2 sköterskor - helt absurt! Ingen annan avdelning har den bemanningen, någonstans! Och inte så vårdkrävande patienter som våra är. När man redan är så sårbar på natten så tycker man ju att en ny sköterska borde gå lite mer introduktion än så. Hon må vara hur duktig som helst men hon är ju trots allt ny på avdelningen. Det känns som att cheferna verkar tycka att vem som helst kan jobba natt på avdelningen och det bara är att sätta in ett namn på schemat så löser det sig... Känns rent ut sagt som ett hån mot oss som arbetar på natten... När man sedan påpekar detta för chefen undrar hon bara varför jag är så upprörd... Ja, man kan ju undra!!?! Känns som att prata med en bandpspelare som hakat upp sig och som inte förstår ett enda dyft... Tror ni man känner sig laddad för en natt på dårhuset?!?
Kan säga att mina aktiviteter här hemma idag var mycket bra att avreagera sig på - städning! Som terapi för själen och kroppen! Sen fick jag ligga och vila i 1,5 timme medan Fanny sov sin dagliga lur ute i vagnen. Så nu är jag väl kanske inte liiiite mer laddad inför nattarbete inatt och hela helgen...

Till lunch idag blev det min lite speciella korvstroganoff - uppskattad av de flesta som ätit den, dock inte av Peter. Så här kommer receptet ifall ni vill pigga upp vardagskorven en aning... :)


Min annorlunda korvstroganoff
4 port
0,5 ring falukorv
0,5 paprika
1 liten gul lök
1 morot
1 näve saltgurka
1 liten burk skivade champinjoner - eller färska
salt och peppar
1 burk cremé fraiché
2 dl grädde
1 dl chilisås
2 msk tomatpuré
3 msk sweet chilisås
2 tsk pizzakrydda

Riv moroten grovt och finhacka löken. Stek detta mjukt i lite smör. Tillsätt korven i strimlor och paprikan i små bitar. Låt stekas mjukt. Tillsätt sedan gurkan och champinjonerna som finhackats. Låt steka en stund. Salta och peppra. Slå på resten av ingredienserna och låt småputtra en stund. Smaka av med mer salt och peppar.
Servera tillsammans med ris, bulgur eller couscous.

2 kommentarer:

Linda sa...

Är det fortfarande K som är chef? Jag tålde aldrig den människan och jag tror hon kände av det oxå.. Det låter ju helt sjukt med den bemanningen!

Camilla sa...

Mmm, d är K som är chef på ena avd - den är ju uppdelad på två avd nu. Men jag fick oturen och få henne... Jag prata med henne i 30 minuter idag, men det var som att tala till en vägg. Fattar nada... Jag har som du förstår också svårt för henne... Och det är nog säkert ömsesidigt... :-0