söndag 7 november 2010

Balsamicokyckling

Idag har jag och Fanny varit på Arcus hantverksmässa tillsammans med mamma. Det fanns inte så mycket att se eller köpa, men lite nybakt rågkaka och tunnbröd fanns det iallafall. Och så köpte jag mig ett par kuomaskor så jag kan vara ute och plumsa i snön med Fanny. Och det var inte den modellen som barna har, utan en känga som såg helt okej ut... Och som framförallt passa för det ändamål jag hade tänkt...
Till middag idag blev det en ny kycklingrätt - Balsamicokyckling - från Loulas kök... Rätten var enkel att göra och blev helt okej, kanske inte så smakrik som jag hade hoppats på - men det kan också bero på att den färska basilikan man skulle ha ovanpå byttes ut mot fryst, för min hade dött i kylen... Och ingen vitlök hade jag heller så den byttes ut mot torkad... Men som sagt, helt okej blev den ändå. Jag serverade den tillsammans med färsk pasta och nybakt ciabatta.
Ikväll blir det fortsatt städning i klädkammaren... Hade nämligen tänkt hyra nyaste Beck men det blev liksom inte av...


Balsamicokyckling
4 port
4 kycklingfiléer
smör
salt
peppar
3 dl grädde
2 msk balsamvinäger
2 msk kycklingfond
4 tomater
1 vitlöksklyfta
olivolja
1/2 kruka färsk basilika

SKär kycklingen i bitar, bryn den i smör, salta och peppra. Häll på grädden, fonden och vinägern. Låt puttra ca 10 minuter. Hacka tomaterna och stek dom lite hastigt tillsammans med vitlöken i oljan. Häll på tomaterna och basilikabladen på kycklingen strax innan servering.
Servera tillsammans med pasta eller klyftpotatis.

Inga kommentarer: