torsdag 4 november 2010

Muffins med jordgubbar och vaniljkräm

Idag har jag och Fanny varit hos Saga på eftermiddagen. Eftersom dom är nyinflyttade hade vi som plan att baka nåt till frysen. Jag hade lite färska jordgubbar som mamma kommit med för nån dag sen så dom tog jag me mig, tänkte att dom kunde användas i muffins på nåt sätt. Jag improviserade lite och så fick det bli vaniljmuffins fyllda med hemkokt jordgubbssylt och vaniljkräm toppade med färska jordgubbar. Goa och krämiga blev dom, tyckte jag iallafall, men inte Saga...
Ikväll blir det ett besök hos Ulli för att se Robinson - på vår TV visas det hockey...
Imorgon är planen att åka till Luleå tillsammans med Saga och Kirsi för att fixa lite grejs till lägenheten.
Här kommer iallafall receptet på muffinsen ifall nån är intresserad...


Vaniljmuffins med jordgubbssylt och vaniljkräm
14 st

125 g smör
1,5 dl strösocker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl mjölk

vaniljkräm
jordgubbssylt
jordgubbar

Rör mjukt smör tillsammans med socker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dom i äggsmeten varvat med mjölken. Fyll muffinsformar till ungefär hälften. Klicka i ungefär 1 tsk jordgubbssylt och 1 tsk vaniljkräm i varje muffin. Skiva färska jordgubbar och lägg ett par skivor på varje muffin.
Grädda i 175 ca 15-20 minuter.

Inga kommentarer: