fredag 12 november 2010

Vilken uppassning! & Peggys fläskfilé!

Medan jag sov min välbehövda skönhetssömn efter nattens bravader hände det grejer! Fanny var hos mormor en stund och sov sin lur där och sen kom Saga - Fannys favorit! - dit. Hon, Merja och Kirsi tog sedan med henne på badhuset på eftermiddagen. Dom hade haft en trevlig stund och Fanny ville bara åka strömkanalen "mer, mer, mer". Inte en tillstymmelse till gnäll eller gråt - förrän hon skulle spännas fast i bilbarnstolen när dom skulle åka hem... :)

En nöjd badbrud!


När jag sen vaknade vid halv 5-tiden och for hem igen (hade sovit hos mamma) så stod Peter i köket och lagade middag. Och inte blev det makaroner och korv inte! Nä, en riktig festmåltid lagade han till.
Det blev helstekt fläskfilé med en god lingonsås och så pommes och grönsallad till det. Rätten hade han ätit hos Peggy medan vi var utlandet så han fick receptet av henne. Det var riktigt gott och mört kött efter 1 timme i ugnen och såsen var kanon - lagom blandning av salt och lite syrligt. Prova gärna! Observera att det inte rosévin i mitt glas - bara blåbärsdricka... Ska ju och arbeta inatt igen och bör då hålla mig nykter... :)

Peggys fläskfilé
1 fläskfilé
salt & peppar
3 dl grädde
2 msk soja
1 dl lingonsylt
1,5 köttbuljongtärning

Putsa fläskfilén. Bryn den hel i stekpannan så den får färg, salta och peppra. Lägg den sedan i en vanlig brödform, en rektangulär fyrkantig typ 1,5 liters. Blanda ihop resten av ingredienserna och häll över köttet. Stek i ugnen på 175 grader 1 timme.
Servera med någon form av potatis.

Inga kommentarer: