måndag 8 november 2010

Bananmuffins med daim

Hittade 3 väldigt övermogna bananer i min fruktskål igår... Så idag när jag sövt Fanny blev det till att använda upp dom i lite bak. Improviserade lite och gjorde bananmuffins med hackad daim i.
Dom ser lite trista ut från utsidan men blev riktigt saftiga och goda! Jag skulle dock ha haft mera daim i, men jag tog det jag hade hemma...


Bananmuffins med daim
13 st stora

3 ägg
3 dl strösocker
3 väl mogna bananer
50 g smör
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2-2,5 dubbeldaim

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Hacka daimen. Mosa bananerna med en gaffel. Vispa ägg och socker, vitt och pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och bikarbonat i en bunke. Blanda ner mjölblandningen i äggsmeten varvat med bananerna och smöret. Fyll stora muffinsformar till nästan 3/4 med smet, spara ca 13 skedar smet. Fördela den hackade daimen på smeten i formarna, spara ev lite daim till dekorering. Täck med ca 1 sked smet på varje muffins. Toppa eventuellt med lite daim på varje muffins. Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.

Inga kommentarer: