lördag 13 november 2010

Kreolsk gryta

På torsdag innan jobbet lagade jag en kreolsk gryta till middag Åt det hos mamma för ett tag sen och det var så gott så jag var tvungen laga det själv snarast. Peter haraldrig ätit denna gryta så jag tänkte göra ett försök... Han tyckte den var okej, inte mer - men det var nog för att han fick sitta och peta bort allt han inte åt... Fanny åt färemot bra av den.
Det här är en riktig festgryta och passar bra som bjudmat. Man kan även förbereda grytan och sen värma på den - smakerna blir bara godare! Testa!
Nu ska det egentligen vara oliver i också, men det gillar varken jag eller Peter så det skippade jag.

Kreolsk gryta
4 port
1 fläskfilé
2 tjocka chorizakorvar eller kabanoss
1 röd paprika
1/3 stor burk syltlök
1 näve saltgurka eller 1 burk cornichons
4 dl grädde
ev. lite spad från syltlöken
salt & peppar
1 tsk mejram
1 vitlöksklyfta
Skär chorizon i skivor och sedan halvmånar. Fräs i smör. Lägg korven i en gryta. Putsa och skär filén i cm-tjocka skivor. Stek, salta och peppra filén och tillsätt i grytan. Strimla paprikan, hacka saltgurkan och lägg i grytan. Tillsätt övriga ingredienser och låt puttra ca 10 min.

Inga kommentarer: