måndag 29 november 2010

Fullt ös med saffransbullar

Mina små medhjälpare iklädda förkläde och allt! :)

Efter en intensiv arbetarhelg startades den nya veckan upp med lite julbak - idag var det saffransbullarnas tur att rullas. Jag gjorde dels vanliga "snurror" fyllda med socker, vaniljsocker och mandelmassa och så gjorde jag vanliga lussekatter i form av hjärtan. Blev så söta, dock ser dom väldigt gigantiska ut på bilden nedan...

Meja och Ulli kom förbi och Meja fick hjälpa till att baka tillsammans med Fanny. Sen kom också Anna och Natalie förbi - och jag trodde jag skulle få ännu mera hjälp i köket - men Nattis ville hellre se film... :)

Mitt i gräddningen av alla bullar blev det helt plötsligt dax för lite lunch - så en snabb favorit - korv och makaroner - lagades till och alla barnen, mammorna och en pappa fick sig lite mat i magen. Sen provsmakades givetvis bullarna - med gott betyg!

Sen röjdes det i köket, fanny sövdes i vagnen, jag ringde och bokade tid för inskolning på Fannys blivande förskola, jag sprang genom duschen och gjorde mig iordning för en eftermiddag och kväll i Luleå på arbetet. Och snart är kvällen avslutad och jag beger mig hemåt igen!

Känns som att dagen rusade iväg - undra varför?! :)


En riktigt saftig och porös saffransvetedeg

2 pkt jäst

1 l mjölk

300 g smör

1 g saffran + 1 tsk socker

3 dl strösocker

1 tsk salt

ca 2,5-3 l vetemjöl

500 g kesella

socker, vaniljsocker, mandelmassa, ägg, pärlsocker till fyllning och garnering

Smula jästen i assistenen. Stöt saffranen tillsammans med socker i en mortel. Smält smöret tillsammans med saffranen och mjölken. Låt bli fingervarmt. Häll degvätskan över jästen och rör tills den löst upp. Klicka i kesellan och tillsätt sockret, saltet och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en slät och fin deg. Låt jäsa övertäckt ca 40 minuter.

Ta upp en del av degen på mjölat bakbord och kavla ut en rektangel. Bred på smör och strö på socker, vaniljsocker och riven mandelmassa. Låt jäsa 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda sedan i 225-250 grader ca 10-12 minuter.

Om man vill göra hjärtan kavlar man ut en rektangel och rullar sedan långsidorna mot varandra, men inte ända ihop utan lämnar ca 5 cm mellan rullarna. Skär i 2-3 cm tjocka bitar. Ställ på högkant i form av ett hjärta på bakplåtspapper. Låt jäsa 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker på rullarna. Grädda som ovan.

Inga kommentarer: