torsdag 18 november 2010

Daimkaka

Igår eftermiddag när Fanny vaknat åkte vi till Kirsi och Saga för att baka litegrann. På Sagas skola ska dom ha öppet hus ikväll så då skulle en del föräldrar baka så klassen kunde ha till försäljning. Jag som gillar baka tog på mig Kirsis uppdrag och gjorde en daimkaka. Enkel och dundergod!
Hoppas nu bara att denna blir så god som den brukar... Lånar bilden från Matklubben.se där jag hittat receptet... Och den vart stoooor, vet ej hur man förminskar så den får helt enkelt vara så...


Daimkaka
5 ägg
7 dl strösocker
7 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
3,75 dl ljummet vatten

Glasyr:
250 g smör
3,75 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor
3 tsk kakao
3 dubbeldaim

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda bakpulvret i mjölet och blanda ner det i äggsmeten varvat med vattnet. Häll ut i smord och bröad långpanna. Grädda i 175 grader ca 20-25 minuter. Nagga kakan direkt med en gaffel så att glasyren kan rinna ner lite i kakan. Medan kakan gräddas görs glasyren. Smält smöret och tillsätt sockret och vaniljsockret. Koka tills det tjocknar. Dra sedan från plattan och tillsätt gulorna och kakaon, nu får det absolut inte koka. Bred glasyren på den varma kakan. Strö över den finhackade daimen. Låt kallna och skär sedan i rutor. Går utmärkt att frysa in!

Jag har nog inte riktigt återhämtat mig från helgens nattjobb än, för så sjukt trött som jag är, brukar jag inte vara... Kanske är mörkret som gör sitt till... Ska passa på att gå och vila nu medan Fanny sover ute i vagnen. Sen blir det kryddburkens torsk i ugn till middag och sen öppet hus på Torpgärdsskolan ikväll.

Inga kommentarer: