onsdag 19 maj 2010

Chokladpaj

Imorse bakade jag den chokladpajen som jag blev bjuden på hos Ulli på mammalunchen! Tänkte att det var bra att ha något att bjuda på om det nu skulle trilla in nån som ville fira Fanny... ;) Jag ringde Camilla som missade mammalunchen och bjöd henne på den utlovade pajen; så hon och pojkarna kom och hälsade på en sväng och så kom Ulli och Meja och firade Fanny idag eftersom dom själva ska ha kalas på söndag för Meja. Sen kom morbror Mattias och mormor och morfar också och hälsade på stumpan. Anna, Andreas och Natalie kikade också in en stund. Så pajen är nästan uppäten... ;)
Här följer iallafall recept och bild! Det var ju nån anonym läsare som velat ha receptet ;) (Är ganska stolt över att nån läser bloggen...)



Chokladpaj
Botten:
125 g smör
3/4 dl råsocker (jag anv. vanligt)
1 krm salt
3 msk kakao
1 1/2 tsk snabbkaffe espresso (jag uteslöt)
2 äggulor
3 dl vetemjöl

Fyllning:
350 g mjölkchoklad (jag anv. marabou apelsinkrokant)
2 1/2 dl vispgrädde

Garnering:
75 g mörk choklad

Börja med bottnen. Rör fett och socker i en matberedare och tillsätt sedan resten av ingredienserna och hacka snabbt samman till en deg. Tryck ut degen i en låg pajform; 28 cm i diameter och med löstagbar kant. (Jag anv. en vanlig pajform, gick bra det med...) Ställ bottnen att vila kallt ca 30 minuter.
Gör under tiden fyllningen. Bryt chokladen i mindre bitar och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll över chokladen. Rör tills chokladen smält. Ställ att kallna. (Ett tips är att inte låta den stå i kylen och kallna, risk att den stelnar då och blir då lite grynig/smörig när man vispar den. Låt den bara kallna på diskbänken)
Grädda bottnen i nedre delen av ugnen ca 15 minuter i 175 grader. Låt den kallna.
Vispa den kalla chokladfyllningen ljus och porös med elvisp. (Den tar mycket lång tid att vispa - om den nu inte hunnit stelna...)
Lossa bottnen från formen och bre fyllningen jämnt över. Riv eller hyvla den mörka chokladen över.
Serveras med fördel med vispgrädde.

Inga kommentarer: