söndag 23 maj 2010

Vilken helg!

Är helt slut... Ursäktar också att denna helg blev inläggs-lös... Och ändå var denna helg helt annorlunda från förra... :) Tar en snabbgenomgång av helgen som gått...
Lördag hade fortfarande Fanny hög feber som bara gick ner litegrann på Panodil och som steg efter ett par timmar igen... Gnällig och grinig var hon förståeligt nog, hela dagen - förutom när vi for en sväng på stan för att handla de sista grejerna till kalaset. På coop var hon så nöjd och hejjade glatt till alla, säkert för att det var så svalt och skönt därinne. Det var svårt att göra allt som jag behövde få gjort, men passade på när hon sov. Så på morgonen blev det dammsugning och dusch innan stan och på eftermiddagen blev det skurning innan det var dags fara på lille Ians kalas i Sunderbyn. Där bjöds det på grillat till middag och tårta till efterrätt. Ian hade önskat sig sommarkläder så han fick uppvikbara jeansshorts och en kortärmad body från FIX av oss. Väl hemma igen var det bara att försöka medicinera Fanny för att förhoppningsvis få henne feberfri inför natten. När hon till slut somnat for jag till mamma för att hjälpas åt att baka alla tårtor. Det blev 4 smörgåstårtor, 1 stor kanintårta och 2 frukttårtor med spritsad grädde.
Natten till idag blev tyvärr inte alls feberfri - Fanny hade närmare 40 graders feber hela natten - stackaren! Var brännhet och vaknade upp alldeles hysterisk vid flera tillfällen. När febern inte gick ner blev jag lite rädd hon skulle få feberkramper eller nåt, inte för att jag riktigt vet hur och när man får det men har hört talas om att det inte är allt för bra när barn har för hög feber för länge. Men det slapp vi iallafall... På morgonen ringde jag sjukvårdsrådgivningen för att höra vad jag skulle göra med febern och fick rådet att ge henne Ipren och faktiskt gick febern ner på förmiddagen och hon var feberfri fram till eftermiddagen då den började smyga sig på igen men jag mota den med lite flytande Panodil så ikväll när hon gick och la sig var hon återigen feberfri. Hoppas på en bättre natt inatt istället!
Dagen har för övrigt flutit på i ett rasande tempo. Bakade bananmuffins på morgonen medan Fanny sov. Sen dammsög jag ytterligare ett varv för Fanny hade ätit smörgås och sen krupit runt och dragit med smulorna överallt... Ballonger och serpentiner blåstes upp och det pyntades och dukades fram till kalas! Första gästen som dök upp var gammelmoster Merja och sen kom gästerna en efter en; Rolle, Erica, Adam, Beada, Nea & Ian, Mormor & Morfar, Morbror Mattias, Camilla & Alex, Åsa, Anna, Elin & Peppe, Farmor & Farfar, Emma,Jonas & Jolina, Tobbe, Lotta, Emma, Lisa & Emilia, Gunilla, Anna, Andreas & Natalie, John, Peter & Nina, Hasse & Stina, Stefan. Tårtor och fika dukades fram och tillbaka hela dagen och det diskades i flera omgångar. Tyvärr hade jag så fullt upp med att duka fram fika, diska och öppna presenter med Fanny och vara trevlig med alla gäster så jag glömde bort att fotografera tillställningen. Jag började så bra med att fota lite fika men sen när det rullade på blev det färre foton. Kameraminnet blev fullt och när Peter suttit och raderat lite gamla bilder la han undan kameran på köksbordet och jag glömde bort den ett tag... Dåligt mamma-samvete igen! Jag lägger iallafall upp några foton här och kanske lägger upp fler imorgon... Att man alltid ska ha dåligt samvete för nåt - för alltid är det nåt man glömmer göra... Jaja, det är väl bara att lära sig leva med det samvetet. Eller tänka som en klok moster till mig sa: "Varför fokusera på det man inte gjort och ha dåligt samvete för det när man kan tänka på allt det man faktiskt gjort och vara nöjd över det istället". Hon säger alltid så kloka saker hon! Tack för det - det lindrade min ångest... ;)
Nu lockar sängen ordentligt - är så trött i benen och har lite huvudvärk - ganska uttröttande ha barnkalas med gäster från 11.30 till 21 :) Men det är det värt! Har varit så trevligt med alla gäster och Fanny har varit nöjd och glad och tackar alla så mycket för alla fina presenter hon fick och för att ni ville vara med och fira henne och göra hennes första kalas till ett fint minne! Även om kameraminnet inte blev det bästa... Tack alla!


Bland de första gästerna; Erica och Adam. Mormor och morfar i bakgrunden.



Frukttårta med chokladmousse, maräng, hallon och grädde som fyllning.




Smörgåstårtor med räkor på den ena och salami och brie på den andra



Olika chokladbollar och bananmuffins.
Bjöd även på kanelbullar och daimkaka.




Fanny-Bunny-tårta

1 kommentar:

Saras pyssel sa...

Jösses så mycket gott fika! Du är helt otroligt bra på sånt där!