lördag 29 maj 2010

Myslördag med kanelkaka

Det bådade gott för dagen då både jag och Fanny var på gott humör när vi vaknade. Peter steg upp med gumsan så jag fick lite sovmorgon. Efter en morgonpromenad och sovstund fortsatte det goda humöret och det lektes en del och sen blev det korvgryta till lunch. Jag bakade en kanelkaka på en utgången gräddfil - mkt god blev den, trots att den sjönk ihop i mitten och blev lite "smetig" inuti. Jag skyller på ugnen min - den är inte som tidigare ugnar jag haft. Det mesta jag bakar behöver en längre stund i ugnen än vad receptet anger så det blir lite trixigt för ytan får ofta bra med färg och ser färdig ut, så jag får prova sänka temperaturen lite och förlänga de flesta tiderna hädanefter... Kakan har jag döpt till Hundsjös kanelkaka; för det var just i Hundsjö jag åt den första gången - när Camilla bakat den. Den är riktigt god, särskilt nybakad, med saftig insida och lite krispig, knaprig yta av fyllningen.
Gammelmoster Merja har också varit här och hälsat på. Hon hade med sig en jättesöt, liten ryggsäck till Fanny. Det var en mjukisdjur-pingvin med ett litet fack på ryggen - precis lagomt för tutten och snutten - supersöt!
Nu när Fanny sover eftermiddagsluren for jag iväg en sväng på Fagernäs Trädgård för att inhandla en Morsdagsblomma och en liten present till en som ska ha kalas imorgon... ;)
Snart blir det Morsdagsfirande hos mamma för imorgon åker dom till stugan i Olkamangi över dagen. Vi blir bjuden på grillat - smaskens ska det bli! :)




Hundsjös kanelkaka

3 dl gräddfil
1 tsk bikarbonat
175 g smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Fyllning:
1 dl strösocker
1 tsk kanel

Blanda gräddfil och bikarbonat. Rör smält smör och socker pösigt. Rör ner ett ägg i taget. Blanda alla torra ingredienser och rör ner det i smörblandningen växelvis tillsammans med gräddfilen. Smörj och bröa en 2-liters sockerkaksform - gärna med avtagbar kant. Varva smet och fyllning i formen. Avsluta med fyllningen. Grädda ca 1 timme i 175 grader.


Inga kommentarer: