torsdag 20 maj 2010

Daimkaka igår och negerbollar idag

För vad är väl ett kalas utan negerbollar? :) Å det heter faktiskt negerbollar - har alltid gjort det och kommer alltid att göra det - eller ska man säga afroamerikanska bollar som nån pojke på dagis sagt nån gång... Eller som en kollega berättade att någon bekant till henne skulle gå på café med 2 små barn och tänkte för sig själv "jag får inte säga negerbollar, jag får inte säga negerbollar - måste komma ihåg att det heter chokladbollar" och när hon upprepat detta för sig själv flera gånger och kommer fram till kassan blir det heltokigt och hon beställer "chokladnegrer" istället... :D
Jag har iallafall rullat lite bollar ikväll - och dekorerat några med små strösselblommor och några med färgat strössel och så klassiska med pärlsocker. Fast jag tycker kokos är det godaste - men det är jag nog ensam om... I receptet står det att det ska bli ca 30 bollar - jag tripplade receptet och fick då fasen inte 90 st, snarare 35! Hur små menar dom att man ska göra dom? Nu blev dom lite mindre än pingisbollar i storlek och det är ju inte för stort...
Igår bakade jag daimkaka i långpanna efter ett recept jag hittat på matklubben - ganska okej blev dom. Fast jag har nog en lite mindre långpanna än standard för allt jag gör blir mycket tjockare och denna botten innehöll inget fett utan massor med ägg och socker istället så den blir lite svampig i konsistensen - typ som silviakakan blir... Jaja dom slinker nog ner ändå - för glasyren är god...
Nu ska jag bara göra två sorter ytterligare till kalaset men inte riktigt vad ännu - någon som har något önskemål eller tips? Det ena blir iallafall nåt nytt jag hittat i den nya bakserien som aftonbladet gav ut varje onsdag i en herrans massa veckor. I den som heter "Baka med barn" fanns det en kul grej; man gjorde en långpannebotten - typ chokladrutor - och sen smulade man den i en bunke tillsammans med philadelphiaost och nå mer tror jag det var. Sen rullade man bollar av massan och doppade i smält vit choklad och så tänkte jag rulla dom i strössel eller nå eller bara färga chokladen med karamellfärg. Lite kul till ett barnkalas tänkte jag! :)




Daimkaka från Matklubben - receptet hittar du här!

1 kommentar:

AnnaPanna sa...

Jag å Ante tycker oxå bäst om med kokos :D