onsdag 26 maj 2010

Underbart krämig jordgubbspaj

Idag har Fanny sovit jättemycket - 3 timmar på förmiddagen innan jag blev tvungen väcka henne och så 1,5 timme på eftermiddagen. Hoppas nu bara hon sover inatt också. Hon var då iallafall lätt att lägga ikväll...
På eftermiddagen passade jag på att baka en jordgubbspaj för jag hade en gräddfil med dagens datum... Imorgon bakar jag nog en kanelkaka på den andra gräddfilen - eller så får det bli en chipsdip av den till semifinalen ikväll...
Jordgubbspajen, som ska serveras kall, ger en en känsla av sommar även mitt i vintern, för man kan använda sig av både frusna eller färska jordgubbar. Den är krämig och god med en perfekt brytning mellan den syrliga gräddfilen och de söta jordgubbarna. Prova! :)




Underbart krämig jordgubbspaj
Botten:
100 g smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
ca 250 g skivade jordgubbar (färska eller frusna)
3 dl gräddfil
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker

Hacka snabbt samman alla ingredienser till bottnen till en smidig deg. Tryck ut i pajform. Fördela de skivade jordgubbarna över degen. Rör ihop övriga ingredienser till fyllningen och häll över jordgubbarna.
Grädda ca 30 minuter i 200 grader.
Ska serveras kall!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen!

Vet att jag fått receptet tidigare och nu hittade jag det som gjorde att det blev galet när jag försökte göra den. Hade skrivit 100grader istället för 200..tokigt.
Nu ska den göras till helgen.

Kram B

Camilla sa...

Jag förstår det... Det har nämligen stått 100 grader i mitt recept med, men nu var det överstruket och ändrat till 200... Så du hade nog skrivit rätt... :) *sorry*