söndag 12 september 2010

Äppel Päppel

Vi hade en trevlig och kul kväll hemma hos Anna och Andreas igår. Jag for dit lite tidigare för att hjälpta till att laga maten och göra en dessert - självklart på eget initiativ! :) Måste ju nämna det så inte Anna framstår som en dålig värdinna. ;)
Maten som lagades är en rätt som heter Ullas Fredagsgott och är en lövbiffrätt med bl.a. paprika och purjo och en sås gjort på bl.a. creme bonjour ost. Mycket smaskigt! Till efterrätt blev det en kolapaj med valnötter. Receptet hittade i en allt om mat-tidning och var supergott!! Bild och recept på det kommer imorgon!

Idag har jag varit en förträffligt bra husmor och definitivt inte legat på latsidan! Jag har städat hela huset, bytt gardiner och renbäddat i sovrummet, även bytt gardiner i köket och lagt in den nya mattan och kuddarna i vardagsrummet, badrummet städades och fick en ny matta och nya handdukar, garderoben har rensats, 3 maskiner smutstvätt tvättades och rena kläder togs om hand, 3 laddningar med äppelmos och äppelkräm har kokats, jag har simmat 40 minuter! Och så fort gumman somnat ska jag baka ett par äppelkakor och frysa ner och så göra lite äppelkompott.
Jag hade ju tur som hade mamma till syhjälp till gardinerna och som underhållare till Fannystumpan.


Så lätt att koka äppelmos och bra att ha i frysen och sedan göra kräm på den eller använda den i bakverk eller bara ha den som den är!

Inga kommentarer: