måndag 27 september 2010

Emmas goda morotskaka

Vilken bra natt vi hade inatt - Fanny fick bara tutten 2 gånger och inte välling förrän halv 5, sen sov hon till kvart över 7! Såå nice! :) Och jag som inte trodde hon skulle sova nånting, med tanke på att hon sov hela 2,5 timmar igår eftermiddag... Blir inte klok på om det är bra eller inte bra att sova mycket på dan...
När hon sov dagens lilla lur så kunde jag äntligen få baka nånting! Var faktiskt rätt längesen...
Så det blev en mortoskaka bakad på ett recept jag fått av Emma. En riktigt saftig botten med en ljuvlig glasyr! Nästan för god glasyr... :)
Här har ni det - baka och njut! :)

Emmas morotskaka
3 dl majsolja (jag anv. rapsolja...)
3 dl strösocker
4 ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk kanel
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
5 dl rivna morötter

Glasyr:
100 g mjukt smör
200 g Philadelphiaost
4 dl florsocker

Gör gärna 1,5 sats av glasyren - blir riktigt gott då! :)

Blanda oljan och strösockret. Tillsätt äggen. Blanda sedan de torra ingredienserna och rör ner dom i oljeblandningen. Tillsätt till sist de rivna morötterna.
Grädda i 200 grader 10-20 minuter beroende på ugn. Jag tyckte 15 min var ganska lagom.
Låt kakan kallna. Rör ihop ingredienserna till glasyren och bred över kakan. Skär i rutor.
Fika och njut!

1 kommentar:

Saras pyssel sa...

Mm, de såg riktigt smarriga ut!