måndag 6 september 2010

Sommarkaka & Frisering

Idag har jag jobbat i Luleå och påväg hem därifrån var jag in på mitt ordinarie jobb och la in ett schema för i höst. Sen kom jag hem till ett dukat bord med färdig middag - och det är jag absolut inte van vid. Det som serverades var ugnspannkaka med hemkokt jordgubbssylt.
Nu kan man ju fråga sig om det är lyx att komma hem till ett dukat bord eller bara nånting man helt enkelt ska förvänta sig när den ena partnern jobbat och den andra varit hemma... För jag tror ju inte att Peter kallar det lyx när när han kommer hem till en färdig middag efter sitt jobb... Nä, han, liksom många andra män, tar det nog mer förgivet... Och jag håller med han - har jag varit hemma en hel dag tycker jag det är klart att jag tar på mig matlagningen... Får se om det är lika självklart den här veckan när jag jobbar en hel del...
Efter middagen bakade jag en sommarkaka som jag hackade ner lite av mammas äpplen i. Anna, Andreas och Natalie kom och provsmakade.

Sommarkaka
100 g smör
4 dl strösocker
1 ägg
8 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
3 dl mjölk

Fyllning:
200 g smör
3 dl havregryn
2 dl strösocker
2 tsk kardemumma
2 tsk kanel
ev. hackade äpplen

Smält smöret till kakan. Vispa tillsammans med sockret och tillsätt sedan ägget. Blanda de torra ingredienserna och varva dessa med mjölken i smörsmeten. Smörj och bröa en långpanna och bred ut smeten.
Smält smöret till fyllningen och blanda sedan i övriga ingredienser. Klicka ut fyllningen över kakan. (Om du vill ha äpplen i, skärs dessa i mindre bitar och fördelas över kakan innan fyllningen klickas över.)
Grädda i 225 grader ca 20 minuter.

Natalie och Fanny lekte med lite hårrullar och jag kan bara inte låta bli att sätta ut bilder på Natalie som ville ha massor med rullar i håret. Sen gick hon omkring med dom och var så nöjd. När dom sen skulle åka hem tog Anna bort rullarna och Natalie hade en ny frisyr... ;)


Jag är så fascinerad att hon lät rullarna sitta kvar... :)


Och så hääär fin blev hon efteråt - en passande frisyr för en liten tjej? :)

Inga kommentarer: